torsdag 15 november 2007

Julblommor

Som jag skrev om i förra inlägget så har jag en stor passion för blommor, och de här julblommorna är väl passionerade, om några.... Amaryllis är så magnifik, med sin stora blomma på den absolut spikraka stjälken... Och ibland kan dom bli väldigt långa... och blommorna vääldigt stora...

De här blommorna är från förra julen, men jag tänker nog åka ut till handelsträdgården och köpa mig några i år också
Jag brukar köpa lite mer ovanliga varianter än dom röda, även om jag gillar dom röda också...
Hade även en mörkröd, men har den inte på bild... Tyvärr kan jag inte namnen på dom, men ni kanske är bra på det, så då kan ni hjälpa mej...

Deb här bilden ser lite lattjo lajban ut, vet inte vad som hänt, men ni ser ju den vackra amaryllisen i alla fall... Det är en sådan som har en svag doft, lite åt liljekonvaljhållet....

Och den här är i limegrönt, visst är dom fina???

Jag kan ju inte ha en i varje kruka, så jag brukar plantera ihop några stycken i en kruka, och sätta lite grönt nedtill, så ser det inte så tomt ut...
Amaryllisarna brukar hålla sig ganska länge, och hittills har jag haft tur med dom, för dom har blommat ända långt in i januari.

Den här bilden är från vår öppna spis och arrangemanget är från förra året...
Det är röda rosor, sedan är det sånt där grönt ni vet, som liknar eucalyptusblad, vet inte vad det heter heller, får nog plugga in namnen... Bilden är tyvärr lite suddig, men det ger ju ett julskimmer över bilden, hi,hi...
Kommer nog att göra en sådan i år igen, för det var så jätteroligt att göra ett så stort (omfångsrikt) arrangemang...
Nu ska jag fortsätta ned lite annat, och det ska jag visa nästa gång...

25 kommentarer:

Broarne sa...

Hej
Nej, jag är inte bra på Amaryllisnamn.Jag älskar amaryllis och hos mig blir det RÖDA eftersom det är ett sånt bra julpynt i de annars vita fönstren.
Annmarie

Hannis sa...

Ojoj,jag brukar lyckas ta död på dom flesta julblommor.Få nog njuta av dina bilder i stället=))Kram Hannis

♥ Pia... sa...

Hej..ja här var det mycket fint-
...hittade dej via en massa andra bloggar...ha det så bra..PIA

Goa sa...

åh, så juligt det var här!!
Underbart!
Visst är Amaryllis en fantastisk blomma!!
Tack för din hälsning..du ska veta att jag är bra nu från min yrsel...hade inte fixat att sy sjösjuk...Så nu är jag så happy..:)
KRam på dig och ha en fantastisk fredag!
Goa

Stina sa...

Jättefina.:-) Kram

Unknown sa...

Håller med om att Amaryllis är en underbart vacker julblomma. Föredrar vita förståss.
Du borde ju öppna blomsterbutik
Kramisar Jeanette

En inredoholic sa...

Gud så vackra bilder!! Jag får nog ta och börja göra en inköpslista på lite blommor inför glöggmys nästa helg!

Kram

Mitt hem är min borg sa...

Visst e dom fina.. Alla amaryllisar.. Lär skaffa en lök ja me.. Mina brukar tyvärr bli ganska rangliga.. Men skam den som ger sig.. =)
Kram på dig!!

Marie sa...

Håller med dig, Amaryllis är en underbart vacker blomma som finns i många fina färger.

Kram Marie

Min Skattkammare sa...

Åhhhh.....såna praktfulla exemplar! Jättevackra!
Nu börjar man längta på riktigt till jul.
Hur går det för din försäljning?
Jättebra hoppas jag!!
Godnatt och stor kram

Solsjö - Under en vind sa...

Jag blir helt imponerad av din "samling"!! Jag skulle förmodligen inte klara av att sköta en av dem med mina icke-gröna fingrar....
Kram till dig!

Jennys Vita Villervalla sa...

Ja, visst är amaryllis underbara!
Du kan tro att jag har plantat tusentals sådana!
(Jag jobbar lite på en handelsträdgård då och då.)
Ha en mysig helg!
Kram
Jenny

~~*Pennyshouse*~~ sa...

men så fina...blommor.har aldrig haft någon men i år ska jag köpa den som heter "NILLA".hihi.

Kram Pernilla

Färjtorp sa...

mmmm så vackra blommor! Amaryllisen är underbar.
kram Johanna.

Anonym sa...

Å så många fina bilder på julblommor du har. Jag måste också ut och köpa några vackra julblommor och det blir ju spännande och se vad jag väljer... Hyacinter är ett måste här hemma för jag älskar den doften. Amaryllis måste jag också ha för dom är så underbara.

Ha en trevlig helg !

Kram Kram
Carina

Wickans värld sa...

Visst är Amaryllis vackra! Kan inte namnet på dem du har...
Dom är heltjusiga!!

För 2 veckor sedan satte jag en knöl, kvar sedan förra julen. Gissa om den har kommit upp!? Har inte gillat dessa blommor tidigare(när jag var liten!! Hur många saker har jag inte ändrat tycke o smak om sen dess??) men nu gillar jag dem helskarpt! När jag ser dina bilder ångrar jag att jag inte köpte några blommor igår...
Sparar du knölar från år till år?

Sallys hus sa...

Oj vilka fina!

Jag har inte gillat Amaryllis tidigare...fråga mig inte varför.
Kanske för att de var långa och bara pekade åt fel håll...Men så för två år sedan upptäckte jag denna vackra blomma..
Gillar de vita bäst. Men rött är ju också fint.
Den där två färgade du visar var ju helt sagolik.
Vad är det för handelsträdgård du åker till??

Ha en härlig fredag!
Kram Katarina

faster atta sa...

Jag älskar din "randiga" amaryllis!!! När julen är lite närmre är planen att det ska finnas både randiga och vita amaryllisar här på kyrktorpet!

kram

Nygammalt sa...

Underbara blomsterbilder. Tyvärr är jag inte rätt person på att svara vad namnen är.

Pengar över till choklad tycker jag låter utmärkt! ;)
Kraaaam!

Husbilsresan sa...

Amaryllis är en fantastisk blomma....jag vill också gärna ha såna till jul.Har precis beställt en randig av en grabb som sålde till förmån för sin skola.
Ha en skön helg!Kram!

Skatan sa...

Eftersom sambon inte tål hyacint så har amaryllis blivit min julfavvo!! Kul att så : )

Trevlig helg frun!

Unknown sa...

Va många och vackra färger den finns på Amaryllisarna! Så vackra och magnifika!! I år blir det nog vita hos mig hi-hi.. =) Det gröna heter *Ruscus*.... Ha en riktigt mysig lördag! Kramar Malin

Lantliga drömmar sa...

Ah, julblommor... :-) Amaryllis har jag faktiskt aldrig haft, men jag längtar efter hyacinterna... :-)

Du, man kan visst ha adventskalender med små sockor fastän man är vuxen; vi har inte ens barn, men jag ville ändå ha lite julmysigt... :-) Bara för att man är barnlös ska mna väl inte behöva ha tråkigt! :-)

NICOLINAS BONING sa...

Amaryllisar är verkligen vackra...och dom oröda är dom mest spännande tycker jag;-)
Vilken härlig bild av det stooora arrangemanget...hoppas att du visar bild på årets oxå...
Kramar/Birgitta

junhe sa...

vackra blommor=) ha en bra dag! junhe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails