tisdag 19 augusti 2008

Hemgjort och några semesterfynd!

Här kommer några ynka bilder på några semesterfynd!

Jag har så dåligt med bilder just nu, och det beror dels på att kameran är kaputt, och datorn är på tok för gammal, så helst skulle jag behöva köpa nytt för att få allt att fungera som det ska igen.
Jag får nog gå ut på stan och ställa mej och sjunga för att få in lite pengar till detta ändamålet. Det kanske vore en lönsam affär förresten?... Lägg pengar i hatten så slutar jag att sjunga!! Så får det nog stå på den lilla skylten! Kanske skulle bli rik på detta...hmm...

De här bilderna tog jag iaf sent igår kväll, så de blev lite mörka...

Jag har gjort en lampskärm till! Lampan har jag köpt på loppis. Jag målade lampfoten och sen sprättade jag bort det gamla tyget. Hittade ett örngott som har tillhört mina föräldrar, och därför stämmer det med bokstaven till mitt efternamn.
Jag är ju gift, men vi tog mitt efternamn istället för mannens så det var ju bekvämt och bra för mej... så därför stämmer bokstaven. (nu vet ni det)

Lampan ska stå i vår dotters rum, som nu har blivit väldigt tomt, efter att hon har flyttat hemifrån... Hu så det ekar! ... och tyst är det också! Det är en väldig omställning kan jag säga... Nu bor hon ju i grannstaden, och det är ju inte så långt dit, men jag saknar henne jättemycket ändå, även om hon inte har varit hemma så mycket det sista året.
Stora tårar trillade när jag vinkade åt henne när hon stängde dörren till sin lilla studentlya. Nog om detta... innan jag börjar lipa igen...Den här lilla skålen i framkant, är nog en liten smörbytta. Den fyndade jag på auktionen som jag var på tidigare i somras. Ni kan titta på auktionen här. Det fina korset i bakgrunden kommer ifrån Honning og Flora.


Kan inte bestämma var den ska stå... Just nu behövs den överallt inne i det rummet. Det finns inte en lampa där just nu förutom den här då... Det är mycket annat som saknas också... Men en säng har vi inhandlat, och sen har jag börjat göra iordning en möbel som hon hade här för några år sedan... Mer om det senare, när den blir klar!
Jag har mer semesterfynd att visa, men allt har inte kommit på plats ännu... Jag har såå mycket ofärdiga projekt som ligger och väntar, och jag förstår inte huur jag ska få tid till allt detta. Ideerna kommer fort och jag hinner inte slutföra det ena projektet förrän jag börjar på nästa... Vaffö ä det på detta viset??? Någon som känner igen sig???

En stor björnkram till er allihopa som besöker min sida!

30 kommentarer:

Annie - Annalunda sa...

Så fina saker du gjort och fyndat vännen! Lampskärmen är otroligt fin! Skulle du inte kunna visa hur man gör? Syr du alltför hand?

Ja det känns när barnen inte bor hemma längre...jag har ju två som är utflugna...som tur är så har jag lilla Sarah.

En jättestor kram till dig! Annie

Viola sa...

Hej på dig, nyfiken i en strut, ska väl stills den då...bor i hörnet av Väster tull i det gamla rosa sekelskifteshuset, så nu vet du. Har utsikt både till Nyg. och Kungs. Jo jag vet hur det är när dom flyttar hemifrån. Det är blandade känslor. Har en kvar hemma som har läst några år i L-ing. Nu börjar han bli så gammal så det är nog dags att stå på sina egna ben. Vilken rar lampskärm du gjorde, så rar. Vi kan väl försöka dra ihop en bloggträff i höst. Har fått kontakt med flera i Östergötland. Vi hörs, kram Viola

My Lovely Things sa...

hej!
Du är så duktig på att göra lampskärmar..Känner ingen som gör så fian som du!!

förstår att det är tomt utan dottern..Min lilklebror som är 22 flyttar hemifrån i slutet av augusti..det blir tomt hemma hos mina föräldrar då..

H adet så bra..
kram anna

Mitt hvite hus sa...

Nydelig lampskjerm. Nydelig broderi!

Du er flink å style det til .Veldig fin den smør koppen din også=)

Ønsker deg en fin tirsdagskveld.

Klem Kerstin

Anonym sa...

Så vacker den blev!!

Snälla du, som gör så fina skärmar.... kan du inte göra en liten "how-to" om hur man gör?
Jag sydde massor med lampor förr... men det är 20 år sen och på åttitalet var det ju sån där hemsk krossad plysch man skulle använda. Det var ett stretch-material som var mycket enklare att sy i. Inte minns jag heller var man skulle börja spänna och sy för att få snyggaste formen.... ja, du förstår vad jag menar?

Tar gärna emot tips, för nu har jag en hel kartong med lampor som ska målas och få nya skärmar.

Ja, visst är det jobbigt när jäntorna blir stora? Dotern börjar gymnasiet imorgon, spenderar nästan all tid hos pojkvännen och jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig... hon är ju min lilla tös som måste skyddas från allt farligt i världen! Håll mamma i handen nu!!! ;)

// Linda

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Lampan är verkligen ur söt!!!
Å va duktig du är på att sy & fixa!

Nog känner jag igen mig i de där att man hinner inte slutföra ett projekt förens man är igång med nästa..vet faktiskt inte varför det är på detta visset.

Tack för din rara kommentar inne hos mig, alltid lika trevligt!

Varma kramar / Benita

Min Verden sa...

Ja, kransen var lett og fort gjort. Nok om det over til din fantastiske lampeskjerm. Har du virkelig gjort det!! Jeg skulle ønske jeg kunne sånne ting. Kanskje jeg skal forsøke meg. Har du noen tips. Ser at andre lurer på det samme :) Jeg har en smijernslampe i stua med ful skjerm, virkelig stygg! Hanne

Hannis sa...

Vet du att jag blev mållös!
Om jag ändå kunde sy hälften så bra som du!

Ja det där med projekt känner jag igen.
Jag har börjat lista mina inredningstankar=))

Kram Hannis

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Ja då vi gifte oss så bestämmde vi oss också för att ta mitt efternamn. Och tur är ju det för att min bror tog i sin tur sin frus efternamn! Ja släktnamnet hade ju dött ut...så det var ju tur att min make tyckte att det var så vackert så han bytte =)

Lampskärmen du har sytt är helt ljuvlig! Ohh den passar ju överallt!

Kram Anita

Hjärtat Mitt sa...

Det duger jättebra med de bilder som du visar!
Lampskärmen är bara så söt. Vad duktig du är.
Jag förstår om det känns tomt efter dotterns flytt. Hoppas att det känns bättre snart. Det tar väl ett tag att vänja sig.
Och halvfärdiga eller ej påbörjade projekt finns överallt. Är hopplös på det...

Kram Mari i Marieholm

Min Skattkammare sa...

Du är nåt helt otroligt duktig på att göra lampskärmar, de ser så fina och välgjorda ut. 10 points!!
Nä, här läggs inget i blöt, mer än din näsa.....hi hi! Tänk vad rolig jag var nu, men jag har ju snappat upp att du är en lurifax, så då lurifaxar jag tillbaka! ;o)
Gungmeden har jag sågat ut så där. Vill du också ha en.....på riktigt? Den färgkombinationen eller.....?
Tänk att dottern blivit så självständig och lämnar boet, men vi människor anpassar oss ganska fort, efter några liter tårar! Din stackare! Nu hamnar väl allt krut på maken, tänk så glad han blir! fniss...
Må så gott!
Många kramar

Noll54/Eva-Karin sa...

GRATTIS MARIE!!!!! Du har en vinst hos mej! Maila mej så kommer paketet,,,

Ha det så gott!
Eva-Karin/noll54

casa nostra sa...

i like your blog very much. i don't understand what you write, but the pictures are beautiful.
i add you at my link-list if you don't mind, so i will return.

Zizzi sa...

Vad fin lampskärmen blev! Hur gör du?!? Jag följer med spänning förvandlingen av din dotters fd rum. Ska det bli gästrum?
Kram cissi

Inspiration i vitt sa...

Jag vet precis hur det är när dottern flyttat hemifrån det är hemskt till att börja med men det går över jag lovar.
Din lampa är så himla fin och den silvriga asken är jag riktigt avis på, tänk vad fint att ställa fram på bordet.
Kram/Ingela B:)

SoCal Helene sa...

Hej Marie,
Lampskärmen är ju bara så fin! Sydde oxå skärmar nån gång för hundra år sen, så det vore himla kul med en how-to, please pretty please???
Nu har jag smugit omkring tillräckligt länge! Det är väl dags att ge mig tillkänna, jag är en svenska som bor i Californien sedan 15 år tillbaka och halkade in på din blog för ett tag sedan och sen dess kikat tillbaka titt som tätt…….
Ha det gott å de!
Helene

Tidsmästarinnan sa...

näää, jag känner inte aaaalls igen mig, här blir varje projekt noggrant genomfört innan nästa påbörjas... (och där växte näsan på mig några decimeter!)

Dina lampskärmar är ju helt suveräna alltså.

Förstår att det känns tomt efter dottern!
En stor kram!

MODERN COUNTRY sa...

Hei Marie!

For noen herlige bilder fra Toscana!! Ååå, for en opplevelse og en berikelse i et liv..en drøm av arkitektur og vakre detaljer.

Vakre funn også, din innredning har en fin personlighet!

Klem Aina

Anonym sa...

Vad mycket vackert du visar.. gillar så mycket och dina gamla vackra saker är underbara. Ja jag vet hur det kan eka.. för här ekar det också.. efter sonen som flyttat.. ett helt rum jag inte ens börjat tänka på som mitt.. tar emot lite.. känns inte som det är mitt än.. men det kommer kanske i höst när mörket faller och inredningstarmen tar vid. Ha det gott..monica

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej vännen!!!

ååå vilken lampa!!! du är sååå duktig.
Ett tips...sy upp en massa fina saker som du kan sälja på kommande julmarknader...så slipper du sjunga..hihihihi....

jättefina semesterfynd!!!

tusen tack för värmande ord hos mig.

Puss å kram
Nilla

nettans lantliga hem sa...

Lampskärmen blev jätte fin, va duktig du är
Kram Nettan

spetsar och änglar sa...

Åhhh vilken lampskärm,den är ju så fin.Skulle också vilja göra en sådan.Men jag vet ju inte hur man gör :(

Inte är det kul när ens barn lämnar boet och ett öde rum efter sig.
Hos oss kommer det att dröja ett tag innan ett rum blir öde.Och det är jag så tacksam över.

Men jag hoppas att det snart ska kännas bättre för dig.

Ha en härlig dag
Kram Heléne

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Åh vilken ljuvligt söt lampskärm! Den får gärna flytta hem till mig om du tröttnar på den;)

Kram Annica

Lea sa...

Hej hopp!
Å Toscana som är mina drömmars resmål, det ser verkligen ut på bilderna som jag har föreställt mig det. Jag förstår att det var helt underbart.

Huga så hemskt att barnen flyttar hemifrån. Jag måste genast gå och pussa pannan på mina småskorvar som sover tillsammans (2 och 5 år). Tur att det är mååånga år ännu innan de drar iväg från hemmet. Men det sägs ju att tiden går fort...

Alltså angående din lampskärm är det förstås helt ljuvlig!

HA det gott!
/Lea

Flisan - Alldeles Vardagligt sa...

Ja, huga, tänk när det är dax för mina grabbar att flytta hemifrån... :( Dock dröjer det några år till iaf :)

Lampskärmen blev jättesöt!

Trevlig helg!!

Kramar
Flisan

Beas sa...

Du har ett sånt vackert hem och är så pysslig! Kikar in och önskar dig en trevlig helg

Bea - som har lite funderingar på hur det kommer kännas när barnen faktiskt flyttat hemifrån...en avlägsen, men ganska oroväckande tanke

Monika sa...

Himmel så fin din lampa blev! Fantastisk!

Ha en trevlig helg!

Monika

NICOLINAS BONING sa...

Jag älskar dina vackra och speciella lampskärmar!
Synd att jag inte vet hur man gör dom...men det är tur att du lägger ut bilder på dina så man får njuta av dom på det sättet iaf:-)
Ha en skön helg!
Kramar/Birgitta

Solsjö - Under en vind sa...

Vad fint det blev!!!

Jag bävar inför den dagen då barnen lämnar boet.....

Ha det gott, stor kram!

Anonym sa...

wow vad fin lampskärm av ett örngott-

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails