måndag 23 november 2009

I väntan på Advent

Nu blev det visst långt mellan inläggen... Tiden går ju så fort, och man vill göra så mycket som möjligt på den korta tid man är ledig. Man vill ju också passa på att vara ute när solen äntligen tittade fram där bakom det tjocka molntäcket...

Nu kan jag inte hålla mig längre från att börja julpynta lite... Började lite försiktigt med att köpa några hyacinter... och tänk... bara några stycken i en skål, får det att kännas riktigt juligt!

Tycker de är så härliga de här vita hyacinterna... Så dom blir det ganska många av under juletiden...
Sen är jag så glad åt min lilla griffeltavla... Passar alldeles utmärkt att skriva något aktuellt på.

Tex när vi hade gäster senast, så använde jag den till att välkomna gästerna... Och det blev väldigt uppskattat att få det vitt på svart... hihi... Svart på vitt brukat det ju vara, men inte i det här fallet!

Och nu tycker jag det passar med att välkomna advent, på tavlan..

Sen blir det lite pyssel igen... Lovade ju att visa mina jul-hjärtan! Så här ser de ut! Det är en gammal diskhandduk som fått sätta livet till, och uppstå i en ny skepnad!

Har ju gjort sådana här förut, men inte med texten på... som jag för övrigt inte har broderat för hand, utan det är maskingjort av en bekant.

Sen har jag fortsatt med mitt klippande och klistrande...

Nu är det en glastallrik som jag provat att sätta en tomte på... Funderar på att göra ett gäng sådana här, och använda till julen och duka med... Kan ju vara kul med lite tomtar...

Annars har jag inte så mycket tomtar framme, förutom Gorm och Tyra då...som ni som har följt min blogg känner till mycket väl... Världens fulaste tomtar, men hur charmiga som helst...

Och för er som har undrat, hur jag pillat in bilderna i mina hjärtan, kan jag tala om att bilderna inte sitter inuti hjärtat... utan på utsidan...

Det är decoupage jag börjat prova på litegrann, och det finns massor av bra beskrivningar på nätet, om hur man går tillväga... om ni vill prova själva.

Mycket av materialet jag provat på, har jag använt sånt som jag har hemma, samt att jag köpt lite i en butik här i stan... som dessvärre inte har någon hemsida.
Bla hjärtana kommer därifrån...

Ha nu en bra start på veckan!

Kram


34 kommentarer:

Vita små hjärtan sa...

Hej Marie!
Oj vad stämning och fint du har det!
Å vilket fint hjärta du sytt! Kul idé!
Ha en bra dag!
Kram Agnetha

STENLYCKA sa...

Hej!
Är det inte underbart med att få sätta in de första hyacinterna. Jag älskar doften.
Vad du är duktig på att pyssla och så mycket fint du gör. Älskar ditt fina hjärta.
Alltid roligt att titta in till dig du har en så fin blogg!
Kram på dig

Butik Östergården sa...

Oj vilken stämning du redan fått hemma hos dig. Hjärtat med kökshandduken var jätte fin. Känner mig hängig i dag, hoppas jag slipper bli sjuk bara.
Såg att du länkat om armbanden till mig. Jätte gulligt av dig. Jag hoppas kunna beställa mera utav dig snart. Tänkte göra ett inlägg om armbanden. Ska göra det i veckan.
Hoppas du har det bra!
Kram Helen

Anonym sa...

Hej!

Ville bara välkomna dig till min nya designblogg DESIGN by B. Hoppas du tittar in hos mig & lämna gärna en liten kommentar.

Kram Benita

Anonym sa...

Hej! :-)

Jag vill välkomna dig till min nyskapande foto/inredningsblogg DESIGN by B. Hoppas du kikar förbi & glöm inte börja prenumerera. För snart kommer nya fräscha julfoton.

Kram Benita

(eddas) sa...

Du har det riktig så koselig....så fine arrangementer du har satt frem....og hjertet var nydelig....ja hyacinter er kjøpt inn for lengst:)
ha en fin kveld
klemmer

Elzie sa...

Ja, snart är det dags och det är kul. Det är så sött med de små hyacinterna där i vitrinskålen. Får nog ta tag i det hela och se om jag hittar några konstgjorda. De ger lite julstämning de också.
Jättefina hjärtan.
Hoppas du har en bra kväll.
Kram Elzie

Vit som snö sa...

Hyacinter även hos mej, visst är det mysigt!
Hjärtat blev jättefint!
O vilken kul idé att göra en alldeles unik julservis!
Är det tillräckligt starkt decoupagelimmet för att tåla disk och bestick?
Ha en mysig kväll! Kram Cilla

Vitt hus med svarta knutar sa...

Du förmedlar verkligen en trevlig stämning genom din blogg och jag tycker mycket om de fina saker du gjort. Det är lätt att stanna läääänge hos dig. Jag har bara hunnit köpa två vita hyacinter ännu, men fler ska det bli.

Viola sa...

RARA BILDER VILL JAG LOVA..TROR DU ATT JAG HAR DET LÅNGTRÅKIGT OCH ATT DET KLIAR I FINGRARNA OCH SÅ SVÄR JAG LÅNGA RAMSOR IBLAND NÄR DET GÖR FÖR ONT..JODÅ..DET ÄR BARA ATT HA TÅLAMOD OCH DET VET DU JU ATT JAG HAR GOTT OM...) PUSS

Vitaboet sa...

Åh riktigt mysig julstämning du har nu hemma, så fint. Jag räknar ner dagarna nu, snart e det advent:).

Ha en fin kväll. Kram Camilla

Noll54/Eva-Karin sa...

Hej Marie!!!!
Jag undrar igen,,, vad har du för material till glasunderläggen och tallrikarna,,, blir såå sugen att prova,,, superfina saker!

Ha det såå gott&kram!!!!!
E-K/noll54

Viveka i Bläckhornet sa...

Gulligt med hjärtat av en handduk!

Blev så full i skratt när jag såg dina hyacinter. Jag har också planerat tre stycken i en vit terrin och lagt likadan mossa runt. Tror dessutom att det är likadan terrin...haha.

Kram på dig

Viveka

Längtan i Vitt sa...

Hej svejs!
Så fint pyssel du har hemma! Hjärtat var verkligen sött. Jag känner igen tomten på fatet tror mamma har en ljuslykta med samma bild hihi . Jo jag fick min första amaryllis idag av en bekant och då blev det genast lite juligare;)
Ha det gott
Kram Carina

Hannis sa...

Japp, jag kommer i håg dina tomtar som jag för övrigt tycker är charmiga.

Vilket gulligt hjärta!
Smart med återanvändningen av kökshandduken=))
Tänk att jag fortfarande inte köpt några hyacinter!
Det ger ju julkänsla om något.
Ser så fint ut med en grupp på bordet.

Klart att du ska göra egna tallrikar!
Du om någon kan fixa till det=))

Kram Hannis

Willewira sa...

Du är så duktig Marie!! Ett riktigt pysselproffs!! Ditt tyghjärta fastnade jag för... får se om jag kan uppbringa lite tid och göra några sådana själv.

Vita hyacinter hör till mina favoriter också. Och mossa!! Ingredienser jag använt mig av i flera år... ett måste!!

Önskar dig allt gott idag!
Kram
Willewira

spetsar och änglar sa...

Så stämningsfullt och vackert!!!!
Hjärtat blev jättefint!!!

Ha en fin dag
Kram
Heléne

Ett Vitare Hem sa...

Åh vad mysigt du gjort!
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Lisa.L sa...

wooow vilken fin blogg :D den lägger jag genast till på min lista ! mvh Lisa

♥ Pia... sa...

Hejsan..och tack för kommentaren hos mej:)..Så ljuvligt vackra hjärtan du gjort..de där glashjärtanen ..förll jag för ..hur i hela friden gör man såna...??...och sydda hjärtan vart super..jag ska ha två julmarknader till..och är ute efter lite nya julpysseltips..har du något bra tips till mej??
kram..Pia

Les Cotrions sa...

Hello Marie! You made beautiful arrangements! I like bulbs either! Nice blackboard and lovely heart! I made a lot of decoupage some years ago! I found it very relaxing!
A nice evening to you!
Vale

Stina sa...

Du har det mysigt du, gumman. Verkligen!

Jo, mina barn är födda -90 -92 och -94.
Sedan var det bra! :-D Puss

Catherine sa...

hi! i have just discovered your blog.it's nice and interesting

@nne sa...

Beautiful pictures. @nne

Bitte sa...

Ja, visst är det något speciellt med vita hyacinter :-). Vad vackert det var att sätta dem i en soppterrin!

Du gör så mycket fint du... hjärtat av kökshandduken var hur charmigt som helst! Jag blev också så otroligt förtjust i ett hjärta som du visade tidigare, som såg ut att vara i linne eller nåt med spets runt kanten. Vill du sälja dem...? ;-)

Kramis
Beatrice

Marie sa...

Så mysiga och stämningsfulla bilder Marie, du tillverkar så mycket fint hela tiden!

Och Gorm och Tyra glömmer man ju inte i första taget, hoppas att vi får se en skymt av dem även i år.

Vad gäller enriset så har jag ju självklart använt sköljmedel, fungerar perfekt, hihi. Nä, allvarligt talat har jag köpt det i blomsteraffären!!!!

Kram Kram
Marie

drömmen om vitt sa...

Haj hopp!
Vad mycket fint du visar.....jag tycker att ditt hjärta var så fint och resten med såklart!
Ha det gott!
Lotta

Anonym sa...

Hej!

Jajamänsan, nu har jag hoppat över till en annan blogg. Roligt att du kikade in & vilket mysigt inlägg du har gjort.

Kram

Floras Kulle sa...

Hej!

Vad fint du gjort! Hyacinter kan man aldrig få för många av, och helst i en vit soppterrin... :)

Och HJÄRTAT var ju så FINT!!! Om du tänker tillverka i större skala så har du din första kund här!

Decoupage är väl också fantastiskt roligt, när barnen var små dekorerade jag mina gamla docksängar med bokmärkesänglar och ny färg för att få bort 70-tals-looken. Det är nog dags att ta en sväng till Panduro snart igen!

KRAMAR:
Annette

Snövita drömmar sa...

Men så kul att hitta till din sida!
Javisst kan decoupage vara kul och det bästa av allt är när man kan pyssla med sånt som man redan har hemma.
Och vita hyacinter,, mmmmmmm doften är underbar!

Katta sa...

Hyasinter är ju oumbärliga i adventstider, otroligt vackert med dem i den vita skålen du har.Underbara namn på dina tomtar Gorm och Tyra, me like :)Ha ett bra veckoslut, kram Katta

Unknown sa...

Hallå där i höstmörkret!
Solen lyser idag o jag är lycklig för det :)

Decoupage är min favorit ... provar på allt, verkligen kul.

Blidde lite inspirerad nu, kanske skulle plocka fram lite pynt inför den stundande första advent!?

kram på dig,
Malin :)

sagolikflora sa...

Hej!
Va roligt, jag har hyacinter i en soppterrin som ser likadan ut, fast med två tunna blå linjer runt om.
Sopterriner har så otroligt vacker form. Jag vill hitta mer sånt, gärna i vitt som du har.
Ser jätte mysigt ut i ditt kök :-)
Ha en mysig dag ---<-@

Anonym sa...

ma sjekke:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails