tisdag 19 januari 2010

Kvinnor, kvinnor, kvinnor

Idag blir det ett lite annorlunda inlägg. Tittade i min mapp, där jag har bilder som blivit kvar, och som jag inte visat...

Det visade sig att många av bilderna innehöll bilder på just kvinnor, i olika former och skepnader... En del fantastiska kvinnor, och en del mindre fantastiska... men dock kvinnor.

Så jag tänkte faktiskt presentera en del av de kvinnor som finns hemma hos oss...

Först ut blir den här tavlan med en väldigt ung kvinna, förmodligen från 1800-talet... Den tavlan har vi nu i vår gillestuga, och jag tittar på henne varje kväll, och funderar på hur hennes lockar såg ut på morgonen, när hon klev ur sängen... :) Och ibland önskar jag att jag någon gång fick ta på mig en sådan vacker klänning och känna mig fin, och inte utspökad!

Den här lilla personen har nu blivit en kvinna... en välväxt sådan! Det är alltså jag i treårs-åldern... Fotot är taget av min pappa, som fotade otroligt mycket när jag var liten... Han tom tävlingsfotade...och hade eget "mörkrum" (där man framkallade bilderna). Jag har massor av just svartvita foton som han har tagit. Ska visa dom någon gång...

Jag fick ofta ställa upp som modell... Då tyckte jag det var jättekul... Idag är jag inte lika förtjust i att bli fotad.. hihi.

Här har vi några tjusiga nymfer, och den hänger i vår hall... och den stora spetsrosetten har jag satt där för att dölja en skada i pastellaget på ramen... Tavlan är inköpt otroligt billigt på en auktion...

Här är ytterligare en kvinna så som Gud skapade henne... Den här tavlan köpte jag i somras, och den har en alldeles speciell proveniens... Om den utflykten kan ni läsa här...

Nu halkade en man in i sammanhanget också... Men jag tycker han kan få vara med på ett hörn i alla fall. För visst är dom vackra, det kyssande paret... Hade jag varit hon, så hade nog båten tippat och vi hamnat i vattnet, eller också hade årorna glidit iväg, och vi hade fått simma iland..

Den här madamen stod ute hela förra sommaren. Men när vintern kom, så fick hon komma inomhus istället, och står nu i gillestugan. Det märks att hon varit utomhus hela tiden, för hon har fått en del fuktfläckar... och de har placerat sig ganska strategiskt... hihi.

Och här är mitt senaste inköp från loppisen... En väldigt stor tavla med en holländsk interiör... för tjugofem kronor. Tyckte det var helt ok...

Och här fokuserar vi på kvinnorna igen... som får ta hand om barnen, och se till att storasyster lär sig hur man ska göra också...

Sen har jag haft turen med mig ytterligare en gång! Och jag har vunnit ett fint pris inne hos Linnea-Maria, med den fina bloggen Linnea på landet.
Här har vi en jätteduktig kvinna, och hon gör alldeles fantastiskt fina smycken! Det här har hon gjort av en silversked och en prisma. Och det glittrar så fint när det ligger i halsgropen!

Ja, det blev mycket om kvinnor idag...

Och alla ni fantastiska bloggande och icke-bloggande kvinnor och män (det kanske finns någon man som halkat in här?)... Visst hjälper vi andra kvinnor, män och barn i behövande länder? Jag tänker förstås på de drabbade på Haiti.

Jag har skänkt en slant, och det gör väl ni också?


Ha nu en bra fortsättning på veckan!

Kram


23 kommentarer:

Elzie sa...

Jag tyckte det såg ut som sångerskan Jenny Lind på den första bilden. Har sett nån bild på henne där hon ser ut precis så. Vad kul! Min far fotade otroligt mycket han också och hade eget mörkrum i källaren hemma. Tyvärr har jag inte kvar någonting av det eftersom han sålde allt när han blev äldre. Och vart alla negativ och foton tagit vägen kan man fråga sig?!
Jo, nog skänker man både en slant och flera tankar på de stackarna i Haiti. Uschamej, vad man far illa när man ser inslag därifrån.
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

Unknown sa...

Tyckte också att det såg ut som Jenny Lind på första bilden. Tyckte jättemycket om dina tavlor. Vad många fina du hade.
Har redan skänkt en del till stackarna på haiti men det kan nog bli en gång till. Känns så.
//Camilla

Lisas torp sa...

Ett härligt inlägg om kvinnor i olika tider och former! Alltid lika spännande med foton, speciellt gamla.Ja, jag tyckte också att första bilden var lik Jenny Lind, den svenska sångfågeln..!

Då måste du ha många bilder på dej själv om din pappa var fotograf!
Bilden på dej är jättefin!

Ha en fin kväll, vi lär ju ses snart - det ska bli jättekul!
Kram
Lisa

irene sa...

Veldigt kul innlegg!
Det var intressant!

Irene

gamla skolan sa...

Tack för titten på alla dina kvinnor , fantastiska bilder allihop ! Tror att det är sångerskan Jenny Lind , på den första ! Kramar Susanne / den gamla skolan

Eva Linnea sa...

Hej du fantastiska kvinna!
Kvinnor är fantastiska, bara så vi vet. Män är fantastiska på sitt sätt också, men det är nå´t speciellet med oss fantastiska kvinnor.
Rolig kavalkad av bilder du visar.
Kram

Solsjö - Under en vind sa...

Klart att man bidrar! Alla bilder från Haiti får en att ännu mer uppskatta det man har!

Fina kvinnogestaltningar!

Har dolt min blogg igen, din inbjudan ligger kvar sedan sist så du är välkommen att fortsätta titta in om du vill!

KRam!

Sköna o Gröna Ting sa...

Marie.., jag älskade verkligen alla dina kvinnobilder men bäst var nog den svart/vita bilden på dig med nävarna nerstuckna i kakformen.., underbar!

Kul att ha en sådan vacker bild på sig själv från när man var så liten och bekymmerslös...
Marie.., ha en skön kväll och ta väl hand om dig
Kram kram
Marianne

faster atta sa...

ÅÅhh, tavlan på dig som liten tös är ju underbar!!!

Blåbär och Mjölk sa...

Hej vännen, tittar in en snabbis innan teve program sätter igång för kvällen! :)

Visst skänker jag en slant till de drabbade...så fruktansvärt de måste ha nu. Jag blir mörkrädd..

Ojsan vad många sköna pinglor du har där hemma! ;)
Många vackra blider och fotografier. Gillar även dina ramar!!!!

Tack för rara kommentaren inne hos mig. Önskar dig en fin kväll!
Kramen damen / Åsa.

Inspiration i vitt sa...

Hej Marie, åå vilka fina tavlor du har men den allra finaste var du när du var liten sååå söt. Kram på dig sötis/Ingela.

Vita små hjärtan sa...

Hej Marie!
Det var många vackra kvinnor stöpta i olika form!
Kram Agnetha

Les Cotrions sa...

You have a faboulous collection of women!!! They all are very nice but my favourite it's you at 3 years old!
Lovely!
Vale

Lilla Vrån sa...

Vilket roligt och påhittigt inlägg om kvinnor.
Massor med trevliga bilder.
Kul med de svartvita bilderna på dig som liten.
Jag fick något på mig själv för ett par år sedan som jag inte visste fanns...det var faktiskt jätte kul.
Klart att jag har skänkt till Haiti...men man önskar att man kunde göra mer.
Kramar/Carina

Fågel Blå sa...

Godmorgon!

Tack för titten på min lilla blogg!
Underbara bilder på alla dessa kvinnor!
Kul att se!
Ja allt elände ute i världen, får en att bli deppig!
Men visst skänker vi väl alla en slant till dom behövande!
Hoppas du får en bra fortsättning på veckan!

Kram Kathrine!

Bitte sa...

Vilket härligt inlägg! Och vad många vackra kvinnor från när och fjärran du har hemma hos dig :-). Det är så vackert med gamla tavlor OCH med gamla ramar för den delen.

Jag har också skänkt en slant och hoppas att måååånga andra gör det också! Förhoppningsvis blir alla små summor en rejält STOR summa i slutänden.

Många kramar
Beatrice

Diverselådan! sa...

Tack för titten på alla kvinnobilder, men finast av alla var bilden på dig som liten, så söt, så söt.

Och självklart ska man skänka en slant till Haiti, och gärna en rejäl sådan, om man har möjlighet.

Kram från Annette

Stina sa...

Fina bilder och tavlor. Den där på lilla du, var ju helmysig.:-) Kram

Vitt hus med svarta knutar sa...

Underbara tavlor, alla har sin stil och berättelse. Kul med foto från när du var liten.
Jag har skänkt pengar till Haiti. Det är svårt att fatta hur eländigt dem har och jag beundrar dem som åker dit och hjälper till.
Kram,
Regina

Rut och Signe sa...

Hej! Hittade din blogg genom din kommentar hos Lisas torp och slog ihop ett och annat. Vi ska alltså också träffas imorgon då jag känner Agneta! Kul att få träffas och det ska bli så kul att gå på Formex under en hel dag med bloggisar minsann. Ha det gott så ses vi i morgon, Marie

Pysselpalatset sa...

Ser att fler tycker det ser ut som Jenny Lind våran nektergal... Gillar det svulstiga kvinnokropparna i svartvitt... kram Jeanette

Hannis sa...

Jag skänker en slant varje månad till Läkare utan gränser men har skänkt en extra nu.

Men vilken fin bild på dig!
Är galen i svartvita foton.
Visa mera=))

Är det inte lite lustigt att gamla tavlor mest har kvinnor som motiv?
Men vackert är det med kvinnor från olika tider.

Kram Hannis

Fru Grön sa...

Härligt inlägg! Många fina tavlor. Jag har ju sett ert hem och vet att du har massor av tavlor att via upp. Din pappas fotografier är verkligen fina!
Tur du har som vann det fina halsbandet. För ca 20 år sen fick jag ett sådant smycke av min mormor som hade varit på en marknad. Jättefin vinst du fick:)
Jag har fått brevet av dig och älskar verkligen armbandet. Halsbandet har jag tänkt att barnen ska ge bort till Sebbes gudmor på fredag när hon ska vara barnvakt åt dem. Det kommer passa henna som en smäck :)
Hoppas ni har en härlig dag på formexmässan!
Stora kramar

LInda

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails