torsdag 19 april 2012

Millfield Rose och lite tummar

Millfield Rose heter min nya pelargon som jag köpte på trädgårdsmässan :)
Håll nu alla tummar och tår för att den ska trivas hemma hos mig...

Den är helt underbar!

Varje liten blomma är som en ros... förmodligen därför den heter Rose...

Den enstaka lilla blomman är större än en femkrona i blomman, så när många blommar på en gång så är det fantastiskt vackert.

Ganska stor och vidlyftig är den också... så den fick stå på det lilla bordet i Rosenrummet, för jag ville inte knöla in den på fönsterbrädan.


Tycker det är så roligt med lite nya sorter också... Den här nedanför är en australisk vildpelargon


Har ni sett så söta små blommor den har. Påminner lite om våra mandelblommor som blommar i maj... Eller Gröt och Mjölk som mormor kallade den.


Den är ganska låg i växtsättet och sprider ut sig åt sidorna... Antagligen kryper den utmed marken där den växer vilt.

Och jag fotade den här alldeles nyss... Och när jag kikade lite närmare på den växten som stod bredvid min fina lilla pelargon, så undslapp det mig ett skrik! Iiih! Växten bredvid hade fått löss!!! Ve och fasa och F... och hans moster... Det ville jag ju inte ha här just nu.


När jag ställde dit den i söndags frodades det minsann inga löss på den. Så de måste ha kommit nu i veckan. Så nu har jag skurat i fönstret, och kollat på pelargonen, och hoppas att det inte finns några små jäklar där... Det skulle ju vara bedrövligt.


Så nu behöver jag era tummar igen!

Sen till något helt annat...


Det här lilla nyckelskåpet har vi i hallen. Jag gjorde iordning det för några år sedan, men nu hade jag tröttnat på den lilla tjejen. Hon är jättesöt, men jag kände att det var dags för förändring...


Så jag målade om nyckelskåpet till svart istället... Och då blev det så här:)


Tyckte själv att det blev riktigt bra. Lite slitna kanter, en etikett och lite bokpapper på knoppen så var det klart :)
Så här ser det lilla hall-hörnet ut nu... makens trädgårdshatt, mina hattar och paraplyer, och så telefonen förstås. Det är egentligen en liten sparbössa, men det lilla formatet gör att den passar bra in här i vår pyttelilla hall...


Ha nu en bra kväll, och glöm inte era tummar... Mina kommer nog att vara blå i morgon bitti.

Kram


Tummelisa

19 kommentarer:

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!!

VCilken söt pelargon! Jag lovar att hålla mina tummar för den..usch blir tokig på bladlöss och blomflugor!!

Jag var också på mässan och där fick jag veta att den fina pelargonen jag har heter vildpelargon..den är verkligen fin med de små blommorna..

Ha det gott nu!! Kram Sanne

Vardag och flärd sa...

Underbara pelargoner har du! Hoppas de klarar sig från lössen, pelargoner brukar sällan bli angripna.
Ditt nyckelskåp blev verkligen fint, gör sig så bra med de andra sakerna!
Kram Eva

Viola sa...

Så du har oxå kommit till den svart perioden, välkommen....du har du bestämt vilken lunch du vill ha...kommer inte ihåg..och utgår att du är med på kvällen som vanligt...hör av dig, puss

Viola sa...

Så du har oxå kommit till den svart perioden, välkommen....du har du bestämt vilken lunch du vill ha...kommer inte ihåg..och utgår att du är med på kvällen som vanligt...hör av dig, puss

Snögården sa...

Så läckert skåpet blev.
Hoppas allt är bra. Pelargonen var ju underbar.
Kramis

Anna sa...

Så ljuvlig rosa pelargon!! Har nog aldrig sett en så söt!
Löss ja....FYYYY så otäckt det är - jag har en ren fobi!! Ibland går det ju huvudlöss i solan! Vem som helst kan ju få det nu för tiden!! Jag FASAR för att vi ska få det, jag får panik bara jag tänker på det!! Men än har vi klarat oss...
Oj, så fint skåpet var! Den var ju ursött innan, men nu blev det snäppet vassare!
Kram Anna

Candylei sa...

A sweet, candy pink geranium! At first I thought it was a rose :-) happy gardening!

Elzie sa...

Jättefina pellisar du har. Tror inte du behöver oroa dig för löss, inte så ofta pellisar får det.
Skåpet blev jättesnyggt. Har ett i furu (hm!) som hänger här i hallen och har funderat på att måla det också. NÄr det nu blir är en annan historia, haha.
Ha en fin kväll.
Kram Elzie

katha´s kortmakeri sa...

Så fina fynd du gjort,nä jag menar inte lössen utan blommorna:)
Lovar hålla tummarna.
Kram Katha

Blommiga Rutan sa...

Helt fantastisk, underbar pelargon!
Såg den i Stockholm för ca 1 månad sedan, och köpte den inte! Ångrar mig så himla mycket! Vet inte hur många gånger jag tänkt på att hur dum jag var som inte köpte den!

Håller absolut tummarna, inga löss på den skönheten!

Nyckelskåpet blev verkligen läckert när du målade om det!

Kram Anncathrine

lisashus sa...

Ååååh, vilken jättesöt rospelargon! Sen ser jag att du har min favorit - Vildpelargon eller "Australis" som den också heter! Det är verkligen min favorit! Tjuvade ett par skott förra våren och nu har två vackra vildpellisar, men som tur är - inga löss! Hoppas att de försvann för dej!

Åh, så fin din hallhörna är och så läckert nyckelskåpet blev!
kram
Lisa

Fågel Blå sa...

Åhh vilka fina pellisar annorlunda, den första har aldrig sett förut!
Fint du fixat till skåpet!
Ha en fin helg
Kramar Kathrine

Livet och vardagen sa...

vilken underbar pelargon, en sån vill jag också köpa. Nyckelskåpet blev verkligen annorlunda, vad kreativ du är!

Nyanser av vitt sa...

Så snyggt det blev. Tittar in för att önska dig en mysig helg.
Kram Agneta

Rosa i huset i vitt sa...

Så fina blommor och skåpet blev verkligen bra .

Ha en trevlig helg

Kram Rosa

Snögården sa...

Tjingeling. Hoppas du får en härlig söndag.
Kramen

Betongglädje sa...

Hoppas att lössen försvann med din utresning!
Men så häftigt nyckelskåpet blev!
Ha en fin söndag!
KRAMIS

Sandra på Ön sa...

Så fin pelargonen är. Den skulle gärna få flytta in i köket hos oss. Och nyckelskåpet, det blev så bra!
Håller tummarna att lössen försvinner.
Ha en fin kväll.

Unknown sa...

Hej
Hittade din blogg när jag var ute och sökte pelargonen Millfield Rose och såg att du har den.
Finns den kvar, säljer du en stickling?
Mvh
Margaretja Johabsson (tar blogg paus)
tillmaggan@gmail.com

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails