torsdag 5 april 2012

Skärtorsdag

Idag skulle man ju till Blåkulla, men jag tror inte jag bryr mig om det, för nu börjar det blåsa, och sen ska det ju bli snö också...

Tror jag stannar inomhús, för det är mera vår här inne i så fall :)

Tänkte visa mitt påskris... En liten fjäril får sitta på en gren.

Björkris brukar ofta spreta väldans så jag tryckte ihop det lite i mitten med hjälp av lite bokpapper... Tyckte det blev lite kul...

Äggen är hönsägg, och de hade jag med på marknaden. Men dessa blev kvar, så då tog jag hand om dem själv. Sen blev det lite fjädrar också... jag gjorde några till eftersom jag sålde slut på alla, på marknaden.

Påskriset står för tillfället på en riktigt gammal ägglåda. Och när jag köpte den här ägglådan så fick vi höra en härlig historia Violan och jag, när vi var ute på en "inköpsresa"... Så varje gång jag tittar på den så kommer jag ihåg vad tanten berättade. Om hur lådan kom med tåget från Norrköping ut till Kvarsebo, och de fick gå och hämta den vid stationen... Härlig historia :))


En stolt tupp fick följa med från en loppis för ett tag sedan...


Konstigt nog tycker jag har ser ännu stoltare ut när han fick sig en make-over...:) Han fick fina fjädrar i baken, från pärlhöns... så det kanske är därför han är stolt!


Och det här gamla påskägget har hängt med länge. Kommer ihåg det ända sen jag var liten... Tycker han ser så käck och go ut den lilla post-kycklingen, eller var det påsk-kycklingen??


Han kommer i alla fall med en önskan om en Glad Påsk till er alla! Och ni ser väl att han har ett kort i handen med ett hjärta på? Och det är till er alla mina fina läsare!


Det blir nog något inlägg under påsken också, för jag måste visa min fina vinst som jag fick från Gerda på Idemakeriet. Och det var en riktigt rejäl vinst kan jag lova... Men det får ni se nästa gång


Kram


Marie

31 kommentarer:

Hanna sa...

Så fina ägg och söt fjäril.
Glad påsk!
Kram
Hanna

Livet och vardagen sa...

Så fint du har gjort ditt påskris. Glad påsk, kram!

Vardag och flärd sa...

Ditt påskris är så fint, lite nya idéer om jag inte sett tidigare!
Tuppen blev ju fin vitmålad! Och en sån postkyckling hade jag när jag var liten!!
Ha en härlig påsk!
Kram Eva

bakom berget sa...

Hej Marie! Vilket jättefint påskris Du har. Det finaste hittills tror jag. Och lådan sen...va häftigt att ha den och att till på köpet veta vad den har varit med om.
Ha en fin påskhelg nu kära Du!
Kram från Åsa.

Anonym sa...

Hej, Marie!

Fint påskris och fjärilen är lovely! Bra idé med tidningspapper. Jag la det som fyllnad i ett större kärl. Snor den idén rakt av kära Marie hihi;

Härligt med tuppen jag har en liknande men tuppkammen är svagt vinröd och näbben gul! Min tupp har inga fjädrar i baken den är i trä och går i mild orange ton. Har funderat på att ge den en omgång med vitfärg.

Vilken läcker gammal ägglåda!

Glad Påsk!

Kram Renate

lisashus sa...

Nej, nåt Blåkulla blir det nog inte här heller! Alldeles för blåsigt och kallt nu! Jag blir nog också hemmavid och bara njuter av ledigheten! Jag fick nog av kyliga aktiviteter förra helgen!:)

Vilken fin och stolt tupp du visar och så fin han blev med lite makeover!
Vilket vackert påskris!!

Ha en skön och härligt påsk!
Kram
LIsa

kat @ dot dot dash sa...

gorgeous crate, got to get me one!
x kat

katha´s kortmakeri sa...

Så fint det blir med fjärilar i riset.
Önskar dig en GLAD PÅSK
Kram Katha

Härliga Livet sa...

Så påsk fint du har gjort. Förstår att fjädrarna sålde slut. Jag tycker dom är så fina i både mitt och ditt påsk ris.
Önskar dig en skön Glad Påsk.
Kram Pernilla

Unknown sa...

I absolutely adore this! The colours and theme are right up my alley! :)

Hugs,

idémakeriet sa...

Halloj Fröken Svenska,
Jag får väl skoja lite med dig också?
Du hade så rät gumman, det är jag som vet att man stavar äggskal så men i mina öronen låter det som skål, hihi.
Jag har ändrat det redan så nu ska det vara rätt, får jag ett G?
Tack igen för att du rättar mig, på detta sätt lär jag mig något.
Ha nu sköna påskdagar vännen.
Stor kram Gerda

Eva Linnea sa...

Toppentuppen blev han efter din "make over". Ha det gott!
GLAD PÅSK önskar Eva Linnea

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Glad Påsk Marie
Kramar
AnnaMaria

Ett Vitare Hem sa...

Ha en riktigt mysig långfredag!
Kram/Lena

Fågel Blå sa...

Härligt Påskris!!!!
Så fint!
Önskar dej en Glad Påsk
Kramar Kathrine

Nyanser av vitt sa...

Tuppen blev allt en riktig snygging. Tittar in för att önska dig en mysig påskhelg.
Kram Agneta

Unknown sa...

Hej! Jag tittar bara in för att önska en riktigt god påsk, STOR Kram Petra

Snögården sa...

Så fint Påskris.Allt du gör är så välarbetat.Glad påsk och kram från mig

STENLYCKA sa...

Så många fina påskbilder från dig. Idén med påskriset var toppen!
Önskar dig en riktig skön påskhelg!
Kram Raina

Elzie sa...

Så fina saker du gjort. Skriver du själv på äggen också?
Mysigt när man får höra såna där historier.
Här är en till som stannade hemma igår. Kändes inte alls frestande i blåsten. Även om där är varmt, haha.
Ha en fin fortsättning på påsken.
Kram Elzie

Änglarnas hus sa...

Haloo!

tuppen blev verkligen snygg i sin nya färg och med sina nya fjädrar!!


Fick flaschbacks till barndommen..jag har också haft ett likadant påskägg!!

Kram sanne

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vad fint du har pyntat i påskriset! Fjärilen är ursöt. Vilken fin ägglåda, kul med historien om den. Kycklingen är jättefin, jag har något liknande och kom på nu...var har jag gjort av den?

Önskar dig en riktigt GLAD PÅSK!
Kram,
Regina

Ps. Vad roligt att du vill delta i min utlottning=)

Hannis sa...

Vilken fin fjäril!!
Har du gjort den själv?

Har fått någon slags besatthet när det gäller fjärilar igen=))

Glad påsk/ Kram Hannis

Vitspets sa...

Härliga bilder ...
Glad Påsk !
Kram Karina och Spöket

Mina Gouldsamadiner sa...

Fint med bokpapper runt riset och fina ägg.
Härlig äggalåda.
Dom där påskäggen med hals kommer jag oxå ihåg från när jag var liten.Nostalgitripp.
Härlig påskafton på dig.
Kram.

Hajan sa...

Bokpapperet var ett bra uppslag,tack för hjälpen

Das Hohe Haus sa...

Ich wünsche Dir & Deinen Lieben schöne erholsame Osterfeiertage.
Ganz liebe Grüße von Steffi vom Hohen Haus

Viola sa...

Hoppas ni har en skön påskhelg, vilket skitväder vi haft..inte bra för affärerna..ska bli skönt med lite ledighet, kram

Nyanser av vitt sa...

Hej vännen,
Tittar in för att önska dig en mysig påskdag.
Kram Agneta

Marie sa...

Så vackert ditt påskris är Marie!

Hoppas du har haft en mysig påskhelg!

Kram Marie

Elsa och Helena sa...

Ja, då förstår jag:) Kvastade runt och skramlade med kaffepannan. Katten jamade och jamade men ingen Marie!

Vi kanske syns hos Violan istället då! KRAMAR

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails