söndag 19 februari 2012

Antikmässan

Så var det då dags för årets stora Antik-mässa i Stockholm. Ja, den började redan i torsdags, men tyvärr kunde jag inte åka då, så det fick bli i helgen istället.

Det är så härligt att gå där och insupa atmosfären. Det är så många utställare, och de allra flesta har lagt manken till, och gjort fantastiskt fina montrar. Och det var lika fint som det brukar vara.

Det man ser nu, tycker jag... är fortfarande mycket grova, skavda, nötta saker. Mycket trä och natur, och en hel del allmoge. Man märker att det ändras lite genom åren, påverkan från inredningstrender slår ju naturligtvis igenom här också.


Det var otroligt mycket folk på mässan, och ibland var det svårt att komma fram och kika på montrarna. Och när det står en klunga med folk på ett ställe, så drar det till sig ännu fler människor, det är rätt roligt att se faktiskt...

Jag, har ju som vanligt vissa favoriter, där jag alltid hittar massor av saker som jag vill ha. Det vet ni ju sen förut. Men jag hittade faktiskt några nya, som jag inte sett förut, och det var ett par stycken som blev favoriter där också.


Sen spelar ju priset en väldigt stor roll också. Det är inte så kul att stå och sukta över de jättedyra sakerna som man aldrig kan köpa, så de allra dyraste montrarna går jag inte in i... Det blir bara så.


Men sen är det de där dyra som har så otroligt fina montrar, där måste jag bara gå in och kika runt. Det kan inte hjälpas... Och så fotar jag ju förstås. Så jag kan ju i alla fall njuta av grejerna på bild, även om jag inte kan äga dem.


Ja, det var en härlig dag, och litegrann fick jag med mig hem i alla fall...


Men det får jag visa en annan gång. Och det blir nog lite fler bilder från mässan, för jag har flera som jag tänkte visa. Hoppas ni tycker att det är kul...


Sen var de skönt att komma hem, för det var en förskräcklig resa hem, kan jag säga. Det snöade och regnade om vartannat, så det gick knapp att köra på motorvägen. 70km i tim, var väl det högsta som gick, så det tog lång tid hem... Vi såg bilar som stod i mitträcket, och då blir man faktiskt rädd, och undrar hur det ska gå. Men som tur var så gick det ok.


Ha nu en skön söndag kväll!



Kram

Marie
Antikmässan

23 kommentarer:

Elzie sa...

Vad mycket fint du fotat. Förstår att det är inspirerande att gå där och insupa atmosfär. Hade varit kul att komma dit nån gång, men det är nog en utopi.
Hoppas du får en fin vecka.
Kram Elzie

Mina Gouldsamadiner sa...

Jättekul att se bilder.
Gillar det sista på kommoden.
Ska bli kul att se vad du köpte med dig hem...
Kramiz.

Mina Gouldsamadiner sa...

Tillägg...polyphonen...så vacker =))

linnea-maria sa...

Åh vad fina saker! Ja jag önskar att jag hade en massa pengar över,då skulle jag bara möblera med fina antikviteter. :) Jag gillade också den där maffiga kommoden och polyphonen (älskar gammal teknik) Kram /Therese

Vita Falkens Lantliv sa...

Vilket paradis att gå runt där och titta på allt fint! Tack för titten;)

Kram Susanne

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vad skönt att du kom hem helskinnad. Det har snöat massor här idag, men blött, blött.

Så fina montrar du visar, även om en del har bara dyra saker är det ju roligt att kika på allt, inspiration kan det ge iaf.

Ha en fin kväll och en bra början på veckan!
Kram,
Regina

Blommiga Rutan sa...

Javisst var det massor av fint att titta på!
Otroligt att det finns så mycket fina gamla saker bevarade i så bra skick.
Ska bli kul att se vad du hittat!
Vad jag hittade kan du se på mitt inlägg från igår.

Skönt att resan hem gick bra, var bor du någonstans?

Hälsningar Anncathrine

Livet och vardagen sa...

roligt att få en titt på mässan genom dina bilder.

bakom berget sa...

Oj va mycket fint! Men dom där ljusstakarna som står bredvid stövlarna, dom skulle jag då absolut inte vilja ha. Läskiga!
Skönt att ni kom hem välbehållna.
Ha en fin ny vecka! Kram Åsa.

Chokladvillan 1910 sa...

Kul att se vad andra fotar & har för tankar om antikmässan ;) Jag går inte heller in bland det dyraste...Roligast tycker jag montrarna är som man verkligen kan rota i ! Det ska bli kul att se vad du fick med dig hem ! För mig blev det 2 väckarklockor & ett stort skrivställ.
Kram Anki

Härliga Livet sa...

Kan tänka mig att det finns en hel del att titta på.
Ska bli kul att se vad du köpte med dig hem.
Ja usch för snö väder när man ska åka långt. Tur att det bra för er. Ha en bra start på veckan.
Kram Pernilla

Fågel Blå sa...

Hello!
Ser riktigt intressant ut,,, mycket fint att vila ögonen på!
Hoppas du visar oss vad du fick med dej hem!
Ha en ny fin vecka
Kramar Kathrine

idémakeriet sa...

Skönt att läsa att du kom oskadat hem.
Begäret var på topp kan jag tänka mig där på mässan.
Mycket vackert att titta på.
Stor kram.
Gerda

lisashus sa...

Så kul att få se lite bilder från Antikmässan! Jag, kan tro att där fanns många fina saker där som fann just DEJ på läppen!:)

Jättefin bilder fick du till!

Ja, fy för att vara ute och åka bil i detta väder som var i helgen!
Skönt att det gick bra för er!
Ha en fin vecka!
Kram
Lisa

Anonym sa...

Vilken lycka att kunna gå på den stora Antik-mässan och kika på alla vackra ting! Fina bilder att vila ögonen på.

Jag hoppas du visar vad som fick följa med hem (är nyfiken heheh;).

En fin start på veckan önskar jag dig!

Måndagskram
Renate

Rut och Signe sa...

Åh,,, suck,,,, var inte där,,,,suck! Men visa gärna fler bilder :)

Kram Marie

Frøken Frida sa...

Jamen, Godt du nåede hejm i god behold !
Hvor er du heldig at du kunne komme en tur på den stora Antik-messe. Der er lang imellem de gode messer her i Danmark
Jeg glæder mig til at se lidt billeder med dine indkøb

knus fra Frøken-frida

Hannis sa...

Jag skulle ha åkt dit men istället blev det rally=))
Ser att jag missade mycket fint!!

Kram Hannis

Tre Tanter sa...

Vad vackert på antikmässan, bra ni körde försiktigt...kram 3 tanter.

Cajsas Faster sa...

Massor med vackra saker!

Hoppas du mår bra. Kram Marie

Country Hill sa...

Så missade vi varann den här gången men det är ju snart mässa igen och du har vunnit en fribiljett till Rum och Trädgård den kommer att ligga i kassan och vänta på dig.
Ha det gott!
Kram Lena

katha´s kortmakeri sa...

Tur att ni kom välbehållna hem. Massor av fint du visar och gör oss sugna....
Kram Katha

katha´s kortmakeri sa...

Tur att ni kom välbehållna hem. Massor av fint du visar och gör oss sugna....
Kram Katha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails