tisdag 21 maj 2013

Mellan Hägg och Syren

Den vackraste tiden är mellan Hägg och Syren sägs det. Och det är det verkligen...Det är så bedårande vackert...
Helst skulle man vilja hålla kvar den här vackra tiden så man hinner njuta av den. Men underbart är kort, alldeles för kort... Och att hinna med att njuta är inte lätt.

Livet går ju vidare som vanligt trots att det blommar så det står härliga till.
Man måste i alla fall gå till jobbet, och man måste handla, laga mat, städa och tvätta, precis som alla andra månader på året.

Vi här i kalla Norden borde ha någon slags kompensation för det, eller hur? Vi med våra korta somrar och långa vintrar, borde få ha lite tid att verkligen hinna njuta av den korta tiden då det är ljust och varmt.
Jag begär inte mycket, men kan vi inte få vara lediga mellan Hägg och Syren?

Det är ju ändå bara några dagar... Snälla, snälla Herr Reinfeldt... Kan du inte fixa det???

Ja, jag vet att man kan ta semester, men, med de futtiga veckorna så är man snål med dagarna. Man vill ju ha lite sparat också. Det är inte lätt att få ihop det.


Nog om detta... Det blir nog att jobba som vanligt, och har man otur kanske man får jobba ett par extra år innan man får pension också...

(Hör ni hur gärna jag vill vara ledig... fniss)

Den vackra häggen tog jag i alla fall in och satte i en liten kryddpepparburk, så jag kan få njuta av den :))


Och de fina burkarna Russin och Hafregryn kommer från min nya favorit-antik-handel Kolmårdens Antik.
Tycker de är så härliga...


Sen har jag ju en favorit-antik-handlare på nätet också :) Den kära Kathrine med Fågel Blå... Av henne har jag köpt den vackra gardinen, som jag just för tillfället använder som duk istället...
Den är helt underbar.


Tycker att hon hittar så mycket fint jämt, och det är en hel del som jag köpt av henne genom åren...


Och så har Liljekonvaljerna börjat blomma... Vilken underbar liten blomma, och vilken fantastisk doft den har... Den här buketten har jag satt i köket.
Och när jag kom hem från jobbet idag, så slog den underbara doften emot mig...

Den vackra blå förgätmigejen passar så fint ihop med liljekonvaljer, tycker jag. De har en underbar blå färg, precis som himlen, en vacker sommardag...

Kram till Er alla som kikar in här!

Marie

29 kommentarer:

MINA TVÅ HEM sa...

Jag håller fullständigt med dej, att man skulle kunna få vara ledig och njuta.
Liljekonvaljer är så vackra och doftar sååå gott.
Ha det så bra!
Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

Ett Vitare Hem sa...

Ha en fin tisdagskväll!
Kram/Lena

Vardag och flärd sa...

Jag vill göra som skomakaren - hålla stängt mellan hägg och syren - men det går inte!
Du visar så mycket fint och liljekonvalj och förgätmigej är en ljuvlig kombination!
Ha det fint, vännen!
Kramar Eva

Ewa`s Galleri sa...

Visst borde vi vara lediga nu , och bara få njuta
Har lijekonvaljerna kommit
Brukar plocka till mamma på mors dag om det finns några
Ut och titta måste jag
Ha en skön kväll

Tidevarf sa...

Fina bilder och superfina burkar som du köpt.
Kokboken man ser den har jag med, jag minns att jag blev så glad när jag hittade min på en loppis.

Ha en fin kväll och hoppas din önskan om mer ledighet blir uppfylld :)
Kram
Anneli

Tidevarf sa...

Jamen hallå det är jag igen. Såg att min kokbok är blå på framsidan och din ser grå ut, så är nyfiken när är din tryckt?

Kram
Anneli

Vitt hus med svarta knutar sa...

I år får skomakaren en väldigt kort semester för häggen har inte hunnit blomma över förrän syrenen slog ut, jisses vad fort det gått i år. Vad mycket fint du visar på dina bilder. I morgon ska jag plocka en bukett liljekonvaljer...
Ha de fint och må så gott!
Kram,
Regina

LOPPISLIV sa...

Visst är det en helt ljuvlig tid vi har nu, allt blommar så fint, det är grönt och vackert ute. Jag känner precis som du, vill bara vara hemma och njuta av allt just nu, att jobba heltid är ett fördärv...fniss :-))

Ha en fortsatt fin vecka, och glöm inte att njuta och lukta på både hägg och syren :-)

Kraaaaaam Paula

lisashus sa...

Visst är det en underbar tid denna mellan hägg och syrén! Tyvärr går den ju alldeles för snabbt och man hinner knappt med allt som sker! Bara på ett par dagar så har det hänt nya saker i trädgården! Annat är det på vintern, då händer inte mycket bara kallt och snö i all oändlighet känns det som!

Vilka ljuvliga bilder, nostalgiska och försommarskira!
Hoppas att du hinner njuta lite!
Imorron blir jag pancho på riktigt, men inte blir man rik inte! :)
Kramar
Lisa

Monika sa...

Håller med! Tänk om det gick att pausa tiden. Det gäller att ta till vara varje minut av NUET!

Underbara bilder du visar! Jag har också köpte en hel del hos Fågel Blå. Hon har en sån härlig blandning av fina gamla saker.

Så långt allt hunnit där hos dej. Här har löven bara börjat spricka fram lite smått.

Vackra blomster! "Forget me not" är en favorit :o)

Mys och Må!
Kram
Monika

bakom berget sa...

Ja du Marie...Visst har vi alldeles för lite ledighet. Många brukar ju vara lediga mellan jul och nyår, men vi skulle ju kunna införa, ledigt mellan nyår och jul istället. Det vore väl nåt att lägga fram hos herr R. :o))
Jag håller med dig om att den här tiden är så otroligt vacker. Särskilt tidigt på morgonen när solen nyss har gått upp och lika så i kvällssolens varma ljus.
Man bara njuuuter.
Idag regnar det här hos mig, men det behövs ju det oxå liksom.
Fin duk/gardin du hittade hos Kathrine. Hon har verkligen förmåga att hitta fina saker till sin butik.

Ha en skön dag nu och må så gott!

Kram Åsa.

Kolmårdens Antik... sa...

Alltid trevlig att ses och också kul att träffa din gulliga mamma denna gången.
Prinsessornas kokbok är väl bara helt fantastisk och extra rolig för oss här i Norrköpings trakten eftersom de tre prinsessornas föräldrar ägde Villa Fridhem i Kolmården..Tänk vad man lyckades bra med de tre prinsessorna, ingifta i Norska, Danska och Belgiska kungahuset som de blev.Värre med prinsen som blev familjens svarta får..
Ha en härlig mors dag/Nella

Sirpa sa...

Hej Marie! Så mycket fint du har! Syren och Liljekonvalj är ju mina fav. så härliga blommor!
Hoppas värmen kommer snart tillbaka, vi har regndag idag:(
Önskar dig en skön onsdag!
Kram Sirpa♥

Country Hill sa...

Så vackra bilder, du har så fint!
Visst vill man vara ledig nu när det är så vackert ute, fast idag är det mulet här.
Ha det gott!
Kram Lena

Nyanser av vitt sa...

Så härliga bilder.Ja jag ska ta med lite pyssel ner till marknaden men har också väldigt mycket loppissaker.
Hoppas att du mår bra
kram Agneta

Helens Universum sa...

Vad fint du har det! Gillar verkligen den där spetsduken!
Kram Helen

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Bra idé, man skulle vara ledig alla soliga dagar på försommaren. Och Kathrine är en pärla, min absoluta favorit också. Jättefin gardin som blev en duk.
Kramar
AnnaMaria

idémakeriet sa...

Ja Marie det gäller verkligen att supa i sig allt det fina och hoppas på att man inte har missat något.
Sådana fina burkar med text letar jag också efter, någon dag dyker de väl upp framför min näsa. Tills dess väntar jag tåligt.
ha det gott vännen.
Kram Gerda

Meta sa...

Visst borde vi också få vara lediga mellan hägg och syren, annars är det ju då som skomakaren är ledig sägs det ju.
Så fint du ordnar det hos dig och det är så härligt med alla blommor.
Ha en fin torsdag
Kram Meta

MirandaMaräng sa...

Ja det är så sant tiden går fort och man hinner inte riktigt njuta innan det hela är över!
Vilken fin duk verkligen vacker!
Tack för titten på min blogg!
Kram/MirandaMaräng

Gunillasljusglimtar sa...

JAA håller med till hundra procent! Skriver du till regeringen så hänger jag på med namnundreskrift:)) Underbara bilder du visar,har plockat liljekonvalj också men får ha dom UTE pga gubbens allergi;( TACK gumman för så fina rader hos mej,stämmer så bra det du skrev...Svårt o glädjande med gamla minnen Kram Gunilla

Sirpa sa...

Hej! Tittar in och vill önska dig en trevlig torsdag!
Kram Sirpa♥

Rosa i huset i vitt sa...

Ja men hinner knappt med att njuta när man jobbar ..jag har ändå ett jobb som gör att jag ändå får vara ute mycket och se det som händer i naturen.
ha en trevlig helg
kram Rosa

Tidevarf sa...

Hej igen,
Min är tryckt 1931 och den är blå-grå. Du kan se den om du vill i mitt första inlägg för maj.

Ha en härlig kväll
Kramar
Anneli

blockethuset sa...

Instämmer...vi borde införa mer ledighet i detta landet. Då skulle ju också fler få jobb..
Fina bilder!
Kram till dig
Carina

skifferhuset sa...

Älskade liljekonvalj, helt underbar blomma med sin doft! Ja du tänk att få ha ledigt å njuta där mellan hägg och syren, den allra finaste tiden, allt är skirt å grönt! Ha en fin dag! Kram Iréne

Chokladvillan 1910 sa...

Jag håller verkligen med dig ! Vi kan väl kalla det för en liten siesta...mellan hägg & syrén ? Det skulle verkligen vara något ! ;)
Det är ju alldeles för kort.
Må så gott & njuuut !
Bästa tiden är nu.
Kram Anki

Elsa och Helena sa...

Jag håller också med dig, mellan hägg och syren vill man bara njuta. Visst kan väl Herr Reinfeldt ordna det?!!!

KRAM Helena

LOPPISLIV sa...

Hejsan Marie! Tack för att du uppmärksammade mig om profilen som försvunnit, jag försökte göra om på bloggen för att slippa bloggerloggan men det gick inget vidare :-)) Nu kan man trycka på kommentaren igen och komma vidare till bloggen...tror jag :-))

Ha en fin söndag! Kraaam Paula

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails