fredag 6 mars 2009

Köks-tjat!

Äntligen fredag! Den här veckan har varit väldigt stressig...

Det enda jag gör är att fundera på kök, kök och åter kök.
Vet inte hur många gånger jag ändrat om på ritningen, hur mycket broschyrer/tidningar jag bläddrat i. Hur många byggvaruhus, vitvaruaffärer och köksleverantörer jag besökt... allt för att få ännu fler och bra tips till vårt pyttelilla kök.
Jag andas och lever KÖK just nu...

Vi har ju redan bestämt köksstommar och luckor osv. men det är ju annat som ska bestämmas också...
Golv, kakel, tapeter, vitvaror, bänkskivor, diskhoar you name it! Och jämt är man ute i sista minuten... Verkar som man alltid måste ha kniven på strupen för att få något uträttat!

Det är inte lätt att få plats med allt man ska ha i köket! För när vårt hus byggdes, i slutet på femtio-talet, så var det små trånga kök, och man hade varken diskmaskin eller frys, än mindre mikrovågsugn, och allt vad man kan ha i dagens kök...

Det kräver en oerhörd planering för att få in allt sådant i ett så litet kök, som inte alls är dimensionerat för så mycket... Så vi får väl se hur resultatet blir, så småningom.

Visar köksfönstret just nu... Så här kommer det inte att se ut nästa vecka!

Det här lilla fönstret har jag köpt hos Vilgots. Då satt det fortfarande fönsterruta kvar i det, så det har jag stått och karvat bort ihop med kittet... Det satt stenhårt!
Men nu är det borta och jag har satt i lite spetstyg istället...
Tänkte ju att vårsolens strålar är ganska starka...(och jag ville ha något som skyddar fönstervivorna, som torkar ut ganska fort när solen skiner)... men ändå släppa in ljuset!

Sen jag satte dit fönstret så har det inte varit någon sol alls, kan jag meddela! Så jag får väl ta bort det igen... då kanske solen kommer fram?

Den här tekoppen i svart-vitt är svensk och heter Sverige! Gillar det svart-vita porslinet också... som så mycket annat porslin... :)

I början av veckan när jag kom hem så låg den här härliga tidningen i brevlådan. Och samtidigt fick jag det här lilla rara paketet av Annie på Annalunda. Jag hade ju turen att vinna i hennes utlottning!
Tyckte att paketet och tidningen matchade varandra så fint, färgmässigt...

Och har ni sett så gulligt, när jag öppnade paketet! En liten påse av en duk och med snöre om... Hade nästan inte hjärta att öppna vidare just då... !

Men jag gjorde det i alla fall... Och titta på den rara lilla pillerburken jag vann! Ett hjärta med rosor! Jag lade det på den lilla fina duken och visst blev det fint?

Visst är den bedårande den lilla burken?
Vill bara berätta också, att våra kamelior har börjat blomma... Den här bilden är från förra året, för jag har inte kunnat fota dem ännu... De står ju lite trångt till... Men jag ska se om jag kan få en färsk bild på dem... Tror att det kommer att bli en mörkröd kamelia som kommer först! Spännande!
Sen vill jag avsluta med att tacka för alla härliga kommentarer! Jag blir så glad för allt ni skriver... Tyvärr har jag inte hunnit att titta in till er knapp något alls, den här veckan. Och det har jag lite dåligt samvete för, men jag hoppas ni förlåter mig...:)

Jag har ju farit runt som en skållad råtta den här veckan... och inte hunnit med att sitta vid datorn!

Ha en Trevlig Helg!

Kram
Marie

34 kommentarer:

Jessica sa...

oj vad du skriver, jätte fint paket. Hoppas du får en bra helg kram jessica

annashusidingtuna sa...

Hej!
Klart att du måste ha tid till att fundera på ert kök en prioritering som är helrätt tycker jag.
Paketet du fick var ju bara hur gulligt som helst.
Ha en bra helg och hoppas att du hittar allt du behöver till köket!
Kram Anna

Fru Grön sa...

kök är inte lätt att besluta om. de ska ju faktiskt hålla i många år. det gäller att inte ångra sig när det väl är köpt. jag kommer ihåg vilken "ångest" jag hade när vi väl bestämt oss. Jag är fortfarande nöjd med vårt val 2,5 år senare. Du har ju sett resultatet. kram linda

Vita hjärtan sa...

Hej!

Så roligt att göra om hela köket!!! Men det är verkligen svårt. Jag ska bara byta bänkskivor och kakel, sätta upp en fläktkåpa och lägga golv.....och det är nog det! Vissa saker är självklara, men andra är jättesvåra val.

Lycka till! Ser fram emot fler bilder!!

Ha en skön helg!
Kram Annemari

Bitte sa...

Vad spännande att få göra om hela köket! Men samtidigt mycket att planera, man vill ju att det ska bli "rätt" eftersom man ska ha kvar köket ett tag... :-).

Grattis till din fina vinst, den lilla burken var hur charmig som helst! Och vad fint du har det i köksfönstret med det lilla fönstret i fönstret... nu blev det många "fönster"... :-).

Hoppas du får en fin helg!

Kramar
Beatrice

Mrs Krumelur sa...

Vilket fint inlägg med fina bilder!!

Hos mig är det också kök kök kök som gäller , det snurrar i huvudet:-)

Ha en skön helg!!

Kram Mrs Krumelur

Önskedrömmar i hvitt sa...

Det där med kök är inte lätt. Vi fegade genom att sprajlacka luckorna vita (vad annars;)) och måla och taptesera en fondvägg. Det gav ett otroligt lyft utan alltför många beslutsvåndor (eller pengar). Ser fram emot att se resultatet senare. Vilken bra idé med det lilla fönstret som solskydd! Jag tror att jag skall försöka hitta på en liknande lösning i mitt köksfönster, inte för att det behövs denna gråmulna fredag...
Grattis till vinsten, ha en bra helg!
Kram Maria

Pirre sa...

Hej Marie!
Kul att du är med och tävlar!
Jag avundas dig verkligen inte i dina köksmardrömmar det är ju en oändlig djungel där ute, man vill ju ha allt...men ändå helt personligt och så är det inte gratis heller!
Har satt upp dig på boken, första upplagan är reda slut hos bokförlaget så jag är glad att jag beställde i tid,
kram och härlig inrednings helg :) Pirjo

heavenandearth sa...

Hej gumman!

Grattis till vinsten!
Den där lilla nipperasken var precis i min smak!! Så söt!

Vilken jättebra idé att sätta spets på fönstret i fönstret!!!
Urläckert!
Vilgots..? Vi bor ju rätt nära varandra...men vad är Vilgot´s för ett ställe?? Loppa? Kan det va värt 6 mil för ett besök?

Hoppasatt ni hittar det kök som ni vill ha! Lita på magkänslan!

Stora Kramen!
Iréne

Therese sa...

Oj vad roligt att få följa med i resan till ett nytt kök.

Lycka till

//Tezz

Vintage sa...

Du visar så mycket fint! Grattis till den gulliga vinsten! ha en fin helg! Kram Susanne

Anonym sa...

Så söt liten vinst du har fått, grattis!

Jag känner verkligen igen mig i dig. Det där var jag för ett år sedan. Satt och ritade och suddade å mitt kök.

Nu står det här och jag ska i år kunna ha tid med min trädgård, lovely

Ha en bra helg

Kram LEna

Vita små hjärtan sa...

Vilket gulligt paket!!!! Kram

Mitt hvite hus sa...

Nydelig pakke.... så vakkert du skriver.....>Ønkser deg en fin helgO=)

klemmer Kerstin

Viola sa...

Vilgot...vart har jag hört det namnet förut....visst blev det fint med spetsen, träla nu inte ihjäl dig, tänk på blodtrycket min vän..och du har nu lagt vackra asken åt sida, gissa om det är fler som hört av sig, men DU var ju först, plingade vid strax före sex men du var inte hemma, när det lugnat ner sig har jag planer för en kort sväng 6 mil norr ut och du ska MED! Har hittat en del trevliga butiker där,,,, dit ska vi åka en lördag och besöka butiker och loppisar, ha det så bra som ni kan i helgen, ska hem tidigt morgonfm, andra chansen på em som du vet, puss och kram

Lantligt i stan sa...

Vilken smart lösning för solskydd i fönstret! Den ligga asken var underbar!
Ha en trevlig helg!
Kram Anki

Annie - Annalunda sa...

Goa vännen!

Så roligt att du tyckte om din vinst! Så fint du har fotat och vilket underbart fönster! Visst är det härligt ;) med köksbryderier...jag är själv uppe i dem.... *suck*

Ha en härlig helg! Kramar Annie

lavendel mio sa...

Nydelig pakke og for et fint kjøkken.Den hyllen med all porselen er knallfin:)
God helg,kram:))

Les Cotrions sa...

Waw!I love your little window!Another romanticand charming post my friend!!!
Best wishes for your kitchen!!!
Have a great week end!
Warm hugs
Vale

Snuttan sa...

KÖK JA KÖK

Underbara bilder du visar. Så fint
Ha en ubderbar helg

Kram
Åsa

Anonym sa...

Hehe. det var hemskt vad röda köktexter det var :) Hoppas allt är bra med dig! Kram B ♥

C De-sign sa...

Det är ju inte det lättaste att bestämma sig när man ska göra om....och utbudet är ju stort...men jag tror att man måste tänka en och två och tre gånger....så det är ju helt förståligt att du har kök på "hjärnan".......önskar en skön lördagskväll! Kram fr C

Nostalgia & Kuriosa sa...

Hej. Vilken vacker blogg du har. Tyckte mycket om dina mormor kudder. var det svårt att sy dom ?
Önskar dig en trevlig helg.
Mvh Harriet, Nostalgia & Kuriosa

Loppis Lycka sa...

Vilken söt ruta. Smart att göra ett insynsskydd!
Kram Josefine

LillaFlisan sa...

Ja, känner igen det där med trånga små kök!

Jag har ju också ett pyttekök men med allt inbyggt(kyl, frys och micro) så SER det aningen större ut men det känns fortfarande så litet.

Hoppas att allt blir som du tänkt dig!!

Kameliorna är helt bedårande förstår att du blir glad av sådana knoppar!
Och så smart att fotografera av dem då kan du ju som nu njuta av förra årets blomning när du vill!

Kram


Flisan

NinaH sa...

Grattis till fina Annalunda-paketet inkl. innehåll... som matchade tidningen så bra!-)
Fönstret blev underbart! Och praktiskt!;-)
Lycka till med "kökshuvudbryet" också!

Hannis sa...

Klart det ska tid.
Det är ju inte så ofta man renoverar just köket så det krävs ju sin planering.

Vilket fint fönster från Algots!!
Ser väldigt välbevarat ut och fint blev det med spets i.

Förstår att du blev glad över paketet!!

Kram Hannis

Villa nöystu sa...

SÅ roligt med köksplaneringen, fast jag förstår samtidigt att det är stressande. Det finns ju också så mkt fint att välja mellan.
Klart du är förlåten, eftersom du ju håller på med husfix som jag tror att vi alla ser fram emot att få följa...
Jag kikar in här idag tillsammans med min sambo för att visa honom din vackra vita trapp. Imorgon ska nog våran slipas och jag ska köpa färg :-)

Vilket vackert fönster du visar oss. Så smart att sätta spetstyg, du är så finurlig och kreativ.

Ha det så jättebra, du och köket, hoppas på "snart återseende".
Stor KRAM från Petra

Noll54/Eva-Karin sa...

Vad fint fönstret blev!! Men var det sååå länge sedan vi sågs! Hoppas på ändring!

Kram! E-K/noll54

Unknown sa...

Hej vännen,

Vill bara önska dig lycka till med köket.
Jag vet att det kommer att bli så fint!!!

Ha en skön vecka
Kramisar
Jeanette

Anonym sa...

Det är roligt att planera kök, men svårt.
Vilket litet gulligt paket du fick.
Lycka till med köket.
Kram Mia

Hjärtat Mitt sa...

Ja, det är många beslut som ska tas när det gäller köksiredning. SÅnt som man kanske inte alltid tänker på innan.
Det kommer säkert att bli jättefint, när det är färdigt.
Så spännande med kameliorna oxå. Det är verkligen en vacker växt. Har tyvärr haft otur med mina.
Vad fint ditt fönster blev. Fint både som solskydd och insynsskydd.
Och din hatt gillade jag. Kan vi inte få se den på :)

Kram Mari i Marieholm

Anonym sa...

Ja, vet hur jobbigt det är att planera kök. Vi rev ut och satte in nytt kök för något år sedan. Det är massor att tänka på. En del saker som måste fungera som vatten o avlopp, eldragning osv. Tack och lov hade vi hjälp av en bra försäljare som gav tips och råd. Det blir alltid lite strul ,när man håller på, tex vårat kyl o frys var transportskadat. Många telefonsamtal och papper som skall skrivas. Men sedan ååååå.. vad roligt det är när allt är färdigt och man får börja plocka in i skåp och pynta.
Lycka till, det kommer att bli jätte bra, det förstår jag när jag har sett ditt övriga hem. Du har så bra smak.
Hälsningar från Stenlycka, ny i bloggvärlden. Jag tycker det är så spännande att besöka alla dessa vackra hem och spännande bloggar.
Kram

Kristina sa...

Hej!

Vilken härlig blogg du har! Jag går också i kökstankar.. Har lagt upp lite idéer på min blogg.. Vi fick nämligen en vattenskada i köket, så vi får nog renovera köket lite tidigare än vi tänkte oss, så vi har också totalt snöat in oss på kök..

Kram

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails