fredag 20 mars 2009

Salen...

"Salen" skulle jag vilja kalla vårt finrum! Men det känns inte som man kan göra det när det är ett radhus som är byggt 1959! men jag tycker "Salen" låter så vackert...

Finrummet är ju ett annat ord som vi kanske använder mera. Och ännu mera rätt vore väl att kalla det här rummet för Gästrummet! Det är ju här vi är, när vi har gäster...

Eller som vår dotter kallar detta rum: Museet!!!

Hur som helst så är det här rummet motsatsen till allt vitt! Härinne har vi mörka gamla 1800-talsmöbler och lite annat... men ändå mot en ljus bakgrund, för att det ska framträda lite bättre.

Börjar uppe i taket i ena delen av rummet...

Den här ljuskronan är köpt hos Vilgots! Det är hur vackert som helst när man tänder ljusen...
Härinne står också ett jättestort bokskåp, som vi har fyllt med glas, så vi kan ha stora kalas!
Det blev på rim det där...

Det rymmer otroligt mycket...

Den här Karl-Johans gruppen inhandlades på auktion för några år sedan... Men då såg den inte ut så här, utan var klädd med ett ljusblått och beige tyg, som var väldigt trasigt...
Vi köpte nytt tyg och maken och jag har hjälpts åt att klä om den här soffan.

Jag har gjort sömnadsarbetet och han har stoppat, sträckt och nålat...
Det som inte syns på bilden är pölkuddarna, som ligger i varje ände, sådana hör ju till en sån här soffa... de var för övrigt väldigt roliga att sy iordning!
Sedan har jag ju en hel del sådana här mormorskuddar i det här rummet. Men ingen av dessa har jag sytt själv, utan de är inköpta vid olika tillfällen...
Tänk vilket arbete som lagts ner på dessa... Hur många timmar man lagt ner på att brodera och sy...
Sådana här skapelser kommer egentligen aldrig upp i sitt rätta värde...
Man kan ju köpa sådana här på auktion, nästan skamligt billigt... Under materialkostnaden!

Mycket blommor och rosor förstås!

Här är en liten pall att vila de små söta fossingarna på!

Även här ett otroligt handarbete, utfört av kvinnohand...

Det här är ju som jag skrev motsatsen till det vita... Men något som just nu är på gång att bli vitt är vårt nya kök!
Det är så spännande att se utvecklingen dag för dag... och jag ska snart börja visa lite smakprov på det, även om det kommer att ta ett tag till innan det blir helt klart.
Till dess..
Ha en härlig helg och Tack för alla härliga kommentarer. Jag har lite svårt att hinna med att skriva tillbaka, för det är lite mycket just nu... Men jag hoppas på er förståelse!
Kram

26 kommentarer:

Elzie sa...

Vilka härliga gamla möbler. Är tacksam för att ni inte målat dom. Sådana möbler ska få vara i sin ursprungsfärg tycker jag. Alltså! Det ska bli så kul att se ert kök sen. Vårt hus är tre år äldre än ert. Gubben har gjort om köket en gång sen han flyttade hit + att vi tapetserade om det för ett antal år sen. Nu pratade han om att vi ska måla det framöver. Tapetseringen ska vänta till i höst. Han är rolig min man. Inget sånt jobb på semestern!
Hoppas att ni får en riktigt skön helg.
Kram Elzie

heavenandearth sa...

Hej Marie!!

Vad fin soffan blev!!
Den lilla pallen m rosenbroderiet på... när du tröttnar på den.. så kan du skicka den till mig!! Hiihii

Så enormt söööt!

Hoppas att du får en underbar helg o hinner slappa lite oxå mitt i allt köksfixande!!

Själv ska jag ut på landet o vakta hundarna!! Underbart!!!
Kramisar!!
Iréne

lottens vita och gröna sa...

oh vilken sal marie! min mormor kallade också deras finrum för sal, låter härligt! underbar krona, kan tänka mig att den är vacker när den är tänd!

vilket bokskåp, såååååå fint!

ha det gott, varmkram lotten

Viola sa...

Du, ditt museum är så fint så och har ju sett härligheten i verkligheten...har fått bloggträff datum och skrivit tillbaka till annanlunda att vi förhoppningsvis kommer bägge....23-24/5, slå en signal för prat om detta trevliga, måste beställa hotel i god tid...kram och nu är väl köket klart eller hur, hälsa mannen. KRAM

Anonym sa...

Vad fina möbler du har i ditt hem! :-)

Sallys hus sa...

Vilket fint rum!!!
Kan tänka mig att det är en fantastisk stämning där när takkronan är tänd o man blir bjuden på ett dignande kaffebord.....fniss.....för det hör väl lixom till va??? 7 sorters..
Ha en härlig helg!
Kram Katarina

LillaFlisan sa...

Åh!

Detta måste vara ett av mina favoritinlägg!

Vilka härliga bilder!!

Stor kram och en trevlig helg!

Flisan

Therese sa...

Alla använder olika namn på sitt "fin rum". I min familj kallar vi det för stora rummet, eftersom det just är det största rummet i huset. =P.
Jag älskar verkligen kuddarna du har.

Bästa helgen!!

Uttan sa...

Hej!
Å så fint och roligt att se att det inte är bara jag son Inte målar om allt.Väldigt vackert med orginal.Ha en bra helg..Kram!

Vita små hjärtan sa...

Vad fint! Gillar också lite mörka saker mot allt vitt... Kram

Hannis sa...

Nog kan du kalla det vackra rummet för sal med stort S!!
Så mycket vackert!
Skåpet är ju helt fantastiskt!

Ha en riktigt fin helg/
Kram Hannis

Lisas torp sa...

Åh, så mycket vackert du visar! Ja, salen tycker då jag passar utmärkt med de vackra ståndsmässiga möblerna och allt!

Jättefint och stilrent!
TACK för titten hos mej!

Ha en riktigt härlig helg!
Kram
Lisa

Anonym sa...

Å vilka fina möbler och det är klar att du skall kall detta vackra rum för salen.Inget annat duger.
Kuddarna är ju helt underbara, är lite svag för den typen av kuddar, har bara en ,vill ha mer.... letar på auktioner och loppis.
Ha en skön helg!!
Kramar Stenlycka

Eva Linnea sa...

Tack för fin rundvandring i ditt fina finrum.
Kram Eva Linnea

Home No.1 sa...

Hej Marie kan inte låta bli att skratta åt dotterns namn på rummet hihi...det är så vackert ljuskronan skulle vara så härlig att se live med tända ljus, är nog helt underbar!
Trevlig helg önskar jag dig!!! Annica på Home No.1

Gammalt o nytt 1:12 sa...

Vilka otroligt härliga möbler du har!
Kuddarna är underbara..vill haaa
Kram och ha en skön fredags kväll/Irene

Anonym sa...

Åh vilka härliga gamla möbler!Jättefint!
Kramis/LenaS

Anonym sa...

Hallå Marie.

Vill bara ge dig beröm för en jättefin blogg och fantastiska bilder från ert underbara hem!

Sänder också ett stor TACK för alla fina bilder och värmande ord om min butik - Pia´s Botaniska. Jag blev sååå glad!

Kram / Pia

NinaH sa...

Vissa möbler måste bara få vara kvar i sitt ursprungsskick- alltså omålade! Så fint ni gjort det med de fina auktionsfynden- både kuddar, fotpall, möbler med mera! Tyget på Karl Johansmöblerna är verkligen mitt i prick! Härliga bilder & miljö att njuta av!

My Lovely Things sa...

Hej!!
Otroligt vackra möbler..Vilkenstämning det finns i rummet..Ljuvligt..Jag gillar den stilen..
ha det så bra..
kram anna

Annika sa...

Vilka härligt gamla och vackra möbler och det ska bli spännande att få se lite köksbilder längre fram.

Kram Annika

mimmuli sa...

Så fina bilder du visar, älskar rosor jag med...ha de så bra, jätte fin blogg...

drömmen om vitt sa...

Hej!Vilket Underbart rum och så vackra möbler måste vara urmysigt att slå sig ner där inne med ett glas portvin....kanske.
Vilka vackra kuddar med.
Ha det gott!
Lotta

Lantligt i stan sa...

Vilka underbara möbler du har i salen! Soffgruppen är kanonfin! Ja allt är fint! Bokskåpet älskar jag!
Förkylt var det här, trist. Hemma med enbart datorn och er bloggare som sällskap.
Ha en bra dag!
Kram Anki

Noll54/Eva-Karin sa...

Vad duktig du är,,,har ni klätt om soffan själva?
Och kuddarna var supersöta! Härligt med nytt kök!

Ha det gott Marie och kram på dej!

E-K/noll54

Naija sa...

hej

vilka vackra kuddar..ja tyvärr så har visa saker skamliga priser..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails