tisdag 24 mars 2009

Tjuvkik!

Vi är tillbaka i köket igen!

Så skönt att kunna sitta i köket och äta frukost igen... I söndags var den första dagen efter köksrenoveringen, som vi kunde inta vår frukost i köket! Vilken känsla!

Nu är det ju inte klart ännu, men golv, alla skåpstommar och luckor är på plats. Kyl och frys och spis fungerar nu... Och vattnet finns där också! Wow! Tänk vad man saknar el och vatten när det inte finns tillgängligt!


Och så fort köksbordet kunde flytta ut i köket igen var jag ju tvungen att inhandla lite blommor för att fira detta... Lite rosa tulpaner och vita ranunkler får pryda köksbordet...
Så här såg det ut för två veckor sedan... Man blir ju ganska förskräckt och undrar om det ska bli någonting av det här...

Men sedan, bara några dagar senare så började stommarna komma upp på väggarna...

Under tiden det arbetades i köket, så var det väldigt svårt att kunna göra någonting hemma... Jag kände mig mest ivägen... så jag har tillbringat den mesta tiden i källaren eller på övervåningen!

Och sedan var jag ute och kikade runt lite i trädgården, och såg att mina klosterliljor som jag planterade förra året, har kommit upp nu! Den kallas även för snöklocka, och den är väldigt lik snödroppen, och de blommar ungefär samtidigt...
De är så underbart söta! Bilden blev tyvärr inte så bra, för det blåste lite och klosterliljorna ville dansa lite i vinden...
Om ni har vägarna förbi Vadstena någon gång på våren, så måste ni kika in i klosterträdgården... För där växer det så otroligt mycket klosterliljor, och det är så bedårande vackert att se... Det är tusentals och åter tusentals...

Tillbaka in i köket igen, så har jag börjat plocka in lite i skåpen... Och då kom jag på att jag inte visat min servis som heter Spalje och är från Gustavsberg. Jag är otroligt förtjust i gamla serviser, och har köpt några stycken genom åren...
Den här kommer nu att stå så den syns hela tiden...

Den här köpte jag på auktion för ett antal år sedan... Det är ju ganska billigt att köpa en matservis på auktion, istället för att köpa en ny. När man köper en ny, får man köpa del för del, och ofta hinner servisen utgå ur sortimentet innan man har hunnit köpa färdigt den...

Nu kommer ett par tjuvkikar på köket som det ser ut just idag...
Ja, ni ser väl vad det här är...

Och här ser ni en liten bit av vägg och bänkskiva... men mer tänker jag inte visa idag, för som jag sa så är det mycket som saknas ännu...
Kakel ska på plats, och det saknas golvlister, krönlister, passbitar, belysning, socklar och div...


Men jag tycker att det gått ganska fort ändå! På två veckor så har vi i alla fall ett fungerande kök igen... Och jag plockar in i skåp och lådor, och sorterar och kastar...
Men nu måste man lära sig nytt! De flesta grejer får ju nya platser, och det tar tid att få in det i huvudet... man går ju som på räls i köket, men nu får man tänka till lite...
Tack alla rara för alla fina kommentarer, jag har varit dålig på att svara, men jag kommer igen snart...
Kram

49 kommentarer:

S o F sa...

Så härligt för er att ni börjar "komma iordning". Det du visar ser ju jättefint ut.
Superfin servis! Tål att visas.

Lycka till med fortsättningen!

Therese sa...

Å vad fint det ser ut det lilla vi får se.
Jag håller också som bäst på med en "snabb" köksrenovering. =)

Ha en underbar (blåsig) tisdag!

//Tezz

Diverselådan! sa...

Vi renoverade vårt kök 2003 och då revs också hela golvet upp och vi såg rakt ner i torpargrunden. Det kändes faktiskt litet läskigt. Då trodde jag att det aldrig skulle bli någon ordning på köket igen. Men det blev det och är vi är fortfarande jättenöjda.
kram från Annette!

Gårdsromantik sa...

Så fint det kommer att bli!

Servisen var underbar - har inte sett den förr.

Kika in till mig - jag har en tävling på gång!

Kram Maud

My Lovely Things sa...

Tack för smygtitten..det ser så mysigt ut..

Va roligt att få ordning..Ska bli så kul att få se hela köket färdigt..
ha det så bra..

kram anna

Anonym sa...

Var med och tävla om en söt litenporslinsask m.m... Skulle passa fint tillsammans med dina vackra blommor!!

Kram Sara

Anonym sa...

Så härligt att kunna äta i köket igen och så vackert med fin duk och underbar bukett.
Klosterliljorna är jätte vackra, vår son och hans familj bodde några år i Vadstena och när vi var på besök gick vi till klosterträdgården och njöt av alla vackra blommor.
Servisen var fin har aldrig sett den tidigare. Har den något namn?
Ha det bra
Stenlycka

Lantligt i stan sa...

Skönt att få köket tillbaka, man är ju så beroende av det! Ljuvliga blommor! Servisen är jättefin! Själv samlar jag på Gröna Anna.
Kram Anki

Willewira sa...

Det ser mycket lovande ut!! Tapeten är jättesöt!

Jag längtar verkligen tills vi får nytt kök igen...
Kanske målar vi vårt gamla under tiden då det verkar dra ut på tiden med alla bestyr kring ritningen av tillbyggnad.

Jag missade ju ditt inlägg om salongen - så jättefint ni har det!
Extra förtjust är jag i bokskåpet, skåpstokig som jag är. Är på jakt efter ett skåp att ha vid arbetsplatsen där jag kan "gömma" alla papper och pärmar. Tycker inte att det är så snyggt att visa det....

Själv mår jag mycket bättre sedan mitt fall över dammsugaren. Lite ont i en arm fortfarande, men det går över.
Tyvärr har mitt örononda kommit tillbaka. Det verkar som om det är så att har det en gång börjat är det en lögn att få det sluta.

Nåja, det går över när jag dör, som man säger... :)

Ha en underbardag sol och snö!

Kramar
Willewira

Elzie sa...

Det kommer att bli jättesnyggt när det är färdigt. Vad sugen jag blir på att måla vårt kök NU!
Jag har varit i Vadstena och det är helt ljuvligt där med alla klockor. Har satt såna här också men inte sett dom komma upp än.
Hoppas du har en bra kväll.
Kram Elzie

LillaFlisan sa...

Marie!!!

Så kul att du ska med till stockholm!!!

underbart!!

Hoppas, hoppas, hoppas bara att vädergudarna är med oss och att de bjuder oss på lite värme och sol!

Kram

Flisan

Anonym sa...

Himmel o plättar vad fort ni fixat till köket!!!!

Ser jättemysigt ut tycker jag.

Den där servisen spalje tycker jag jättemycket om, den finns i blått med och jag funderar på att börja samla på den, nää nu måste jag sticka vidare...

Fattar inte när man verkligen inte har tid att blogga då suger det verkligen i den tarmen

Kram Lena

Vintage sa...

Det ska bli spännande att få se köket! Underbar servis! Kram susanne

Hannis sa...

Åh!!Vad spännande det ska bli att se efterbilderna!!

Vilken fin servis!
Håller på att letar servis och har fått för mig att jag vill ha något i sprakande färg.
Vi får väl se hur det blir med det,kan ju gå undan i svängarna i bland=))

Kram Hannis

Marie sa...

Vad fint det ser ut, ser fram emot flera bilder framöver! Underbar bukett med ranunklerna och tulpanerna!!!!

Kramar Marie

Inspiration i vitt sa...

Hej Marie, oj oj vilket arbete ni håller på med jag vet precis hur det är att vara utan kök. Erat kök kommer att bli så fint och jag vill se mera. Tänk vad härligt när det är klart så att du kan vara där och bara njuta i allt det fina.
Kramar till dig/Ingela.

Pirre sa...

hej & hallo!
visst är den jobbig men blir iaf inspirerad...lycka till med köke, kram Pirjo!

Gammalt o nytt 1:12 sa...

Å vad jag blir nyfiken.ler
Kanon fina bilder.
Kram Irene

Zizzi sa...

Underbara tapeter som skymtar (2 olika va?) Och allt ser jättefint ut, det lilla man ser. Nu blev jag verkligen nyfiken på helheten! Snygg servis! Jag känner också att jag vill köpa en, ska ut och kolla snart.
Kram cissi

LOPPISLIV sa...

Hej Marie! Spännande med ert nya kök, skönt när det börjar bli klart...man är ju så mycket i ett kök...hemmets hjärta ju...ska bli roligt att få se mera, spisen ser jättefin ut, eller ugnen är det väl kanske...hihi Ha en fin dag. Kram Paula

Önskedrömmar i hvitt sa...

Hej Marie!
Va kul att få se bilder från köket. Mitt i stöket kan det ju kännas tröstlöst men när saker börja komma på plats är det ju så mycket roligare. Älskar din söta servis! Lite Green Gate över den ;) Lovar att höra av mig om det blir fler loppis i Vingåker.
Undrar var du har fått tag på de ursöta små klosterklockorna: vill ha!!!
Kram Maria

Anonym sa...

Hej! Den tapeten ni valt är så vacker. Vi har samma fast i rött i vårt arbetsrum. Måste var skönt att få ett nytt och fint kök. //Sophie

~~*Pennyshouse*~~ sa...

halloj!

ååå så fint det ser ut att bli....vi håller ju oxå på med köksrenovering.
köket fungerar men saknar en del....lister mm..så bilder kommer när det är klart...
elsladdar hänger till höger å vänster...

Så underbara loppisfynd du gjort nu igen..

Kramizzz nilla

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Men vad roligt att det händer så mycket i köket, jag tycker det går undan!

Det kommer bli så himla fint, det syns redan nu.

Jättesöta klosterliljor, jag har aldrig sett sånna förut.

Vadstena ja, jag körde förbi i somras och hade sån otrolig lust att gå på Vadstena Antik, men det fanns inte tid för det så jag fick snällt passera...symd, för jag är ju nästan aldrig så långt "norrut"

Kram vännen
Mia

heavenandearth sa...

Hej Marie!!

Kul med tjyvkik på köket!!
Ska bli spännande att få se allt när det är färdigt!!

Gillar din mix av blommorna!!!

Ja, visst blir det spännande med Stockholm!!! Iiiiih!!! Kulit!!!

Stora Kramen!!!
iréne

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Men åh vad härligt att det börjar bli klart i köket!

Ljuvligt med ranunklerna:)

Kram Annica

Uttan sa...

Å så spännande med nytt kök....ska bli roligt att se mer bilder längre fram.Fin servis med de gröna linjerna.Dina bilder på salongen har jag tittat på idag igen de gillar jag, helt imin smak och då fick jag inspiration att jag borde kanske lägga ut lite bilder på vår "salong" Får ta det nån dag.Kram!

Stina sa...

Lovely bukett! Du det där köket får vi väl kolla in sedan va?:-) Kram

Tulipa sa...

Du håller oss på halster***Ler*

Blir säkert jättefint!
Vad härligt med nytt kök, det drömmer jag också om...

Kram Mariette

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Ohh Marie... jag vet exakt hur det känns då köket är under renovering. Men sedan så man börjar att pussla ihop allt... ja det är såå roligt. Varenda pinal man sätter på plats måste man stå och beundra =)
Köket kommer bli underbart!

Servisen var otroligt fin! Den kommer göra sig så perfekt där på hyllorna!

Haha ja du, blommor, ute!!! Vi hämtar våra barn från skolan genom att skidra på Kalixälven. Så våra växter är sååå döda det kan blir under all snö, is och marktjäle. Men det är klart en vacker grankvist kanske? =)

Ha det så gott!

KRAM Anita

Daniel sa...

Tackar för fina blommor!

Nilla sa...

Men är det klosterliljor blommorna heter! Så bra att du sa det för det undrade jag över i ett inlägg på min blogg nyligen. Själv trodde jag och mina besökare att de heter snöklockor men det är bara på norska!

Kram Nilla

hemtrevnad marie sa...

Det ser verkligen mysigt ut i din tjuvkik av köket ...fin ugn...vacker tapet...nyfiken på köksluckorna dock...
ha en fin helg!
kramis

Skomakartummen sa...

Så fint, längtar efter att få se mera. Vi rev ner väggar och byggde större kök 2003 mitt i förlossningen! Ja... väcker roliga minnen. Dock fattas det några små lister här och där... he he kommer nog aldrig upp antar jag. Ha det gott kram sari

Hjärtat Mitt sa...

Det ser verkligen spännande ut!
Ser fram emot att få se fler bilder, när det är klart.
Det måste vara skönt att kunna vara i köket igen. Det är ju oftast där man är mest.

Salen verkar oxå jättefin. Jag gillar såna gamla möbler. Det är nästan synd om man skulle måla dem, tycker jag.

Kram Mari i Marieholm

Elin sa...

Jag skymtar en väldigt fin duk där på köksbordet. :)
Så underbart med vita ranunklar!

Kram/Elin

Vita hjärtan sa...

Det ser ut att bli jättefint! Älskar serien Dåtid från IKEA. Vi ska sätta upp fläktskåpet när vi gör om. Spännande att se när ert kök växer fram!

Ha en skön helg!
Kram Annemari

www.nestorforlag.se sa...

vad härligt med ett nytt kök!!! Själv får jag vänta någr år innan vi kan renover vårt:(

Suzy's Vintage Attic sa...

Hello Marie
I have just discovered your beautiful blog, I love the photography. You really have an eye for beautiful things and very skilfully put them together. Really enjoyed looking at your blog
Isabelle x

Monika sa...

Här jobbas det och stås i för fullt ser jag :o) Så fint det kommer att bli.

Länge sedan jag kikade in till dej. Så mycket fint jag missat. Wowowowowowow! ;o)

Ha det bäst!

Kram

Monika

Vit Gladiolus sa...

Åhhh vilken snygg servis!!! GILLAR grönt och det rutiga. Kanonsnyggt!!!
Kraaaaaam

lottens vita och gröna sa...

hallå marie! vad skönt att återta sitt kök, det ser såååååå fint ut, och klart vad är det, hihi, det är en livsstil att jämt hålla på...klosterliljor är ju heeeeeeeeelt ljuvliga, såna måsta införskaffas!

vad kul att du kommer på bloggträffen, ska bli sååå kul att äntligen ses, återkommer med program! vi kommer att bjudas på frulle ca 8,45 och bosse kommer vara med,hoppas det inte är för tidigt! varmkram lotten

lottens vita och gröna sa...

hallå marie! vad skönt att återta sitt kök, det ser såååååå fint ut, och klart vad är det, hihi, det är en livsstil att jämt hålla på...klosterliljor är ju heeeeeeeeelt ljuvliga, såna måsta införskaffas!

vad kul att du kommer på bloggträffen, ska bli sååå kul att äntligen ses, återkommer med program! vi kommer att bjudas på frulle ca 8,45 och bosse kommer vara med,hoppas det inte är för tidigt! varmkram lotten

Solsjö - Under en vind sa...

Vad kul med nytt kök! Ju mer kaos det är när man håller på desto mer njuter man då det är klart vet du!

Hoppas att allt är bra med dig! Kramar!

Patricia sa...

Råkade trilla in på din trevliga sida...jättefint var det här...gör snart ett besök igen.

Grattis till ditt nya kök, jag väntar med spänning på att vi ska börja med vårat om ett tag... =)

Trevlig helg!
/Patricia

nettans lantliga hem sa...

Hej!
Vilken vacker bukett! De ska bli spännande att få se köket när de är färdigt.
Ha de bra!
Kram Nettan

drömmen om vitt sa...

Ni har varit flitiga ni och så vackra blommor du köpt med.......ska bli roligt att få se färdigt resultat....
Ha det gott!
Lotta

Min Skattkammare sa...

Oj, så fin den är servisen, och vårblommorna.....suck!
Snöar det hos er också? Nu börjar det bli lite väl tjatigt med snön....bläää!
Hoppas att helgen blir bra!
Kramis Kicki

NinaH sa...

Ja! Det gick fort! Och vad fint det ser ut att bli!
Det är spännande att renovera. Mne jobbigt! Vi gjorde dt på hela övervåningen i fjol... inkl. bytte golv... plus bytte yttertak. Himmel vad jobbigt det var! Och vad många intermezzon på vägen! Men nu har vi nästan glömt alltihop! Och bara bor! (och njuter;-)...)
Servisen du nu ställt in i skåp är underbar!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails