måndag 19 januari 2009

Ett iskallt besök!

Auktioner, antikaffärer, loppisar och mässor... Ja, det är ju på många utav de ställena man hittar de där lite speciella grejerna som kanske inte finns i varje hem...

Som ni vet så gillar ju jag, som så många andra, att se om man hittar något speciellt de gånger man besöker något sånt ställe.
Egentligen behöver jag ju inte en pryl till, men om jag inte fick leta längre, så skulle det ju vara alladeles dötrist... Ibland är ju själva letandet, "Grejen"!

Och ibland köper man väl på sig en hel del saker, som man inte skulle ha haft, och man ångrar sig lite grann efteråt... Men de gånger man INTE köpte den där saken, är nog de värsta... för då kan man gå och fundera på det länge...

Förra veckan var jag iväg till en loppis, men trodde inte jag skulle hitta något där, eftersom det brukar vara så utplockat så här efter julen, men där tog jag fel! Jag hittade faktiskt några riktigt fina saker, tycker jag själv...

Det här var de fynden jag gjorde! En liten lampfot i gjutjärn, en vit pressglasskål, en liten bibel och en jättefin duk i vitbroderi! Allt för det facila priset av etthundratjugo kronor...
Inte behövde jag väl en lampfot! Men jag såg den framför mej, vitmålad och med en liten fin skärm, så på med vitfärgen, och så slängde jag ihop en liten lampskärm igen i all hast...
Den här gången blev det bara fyra sömmar på maskinen och sedan trä över den över stommen, och sedan en liten spets på det... Klart!
I helgen var maken och jag och besökte det här fina stället; Vadstena Antik!
Där finns så otroligt mycket fint, så man blir ju nästan tokig! Trots att det var iskallt därinne i ladan, så gick jag omkring där jättelänge... Fingrarna och fötterna var stela som pinnar, men jag kände nog inte det i min "drömvärld", för det var där jag befann mig när jag kollade runt här...
Den här fina Mora-klockan välkomnade oss när vi kom in!
Kolla också den häftiga vikskärmen i bakgrunden! Från 1800-talet... i rotting och med tyg!
Ett par steg till...

Köksbord och stolar med röd-vita dynor... Fräscht!

I den här avdelningen ville jag ta med mej nästan allt!!!
En glutt åt andra hållet....

Sen finns det mycket till trädgården också... Ännu är det ju inte dags, men trots att det var så kallt därinne, så kände jag vårens antågande...

Kolla blombordet!

Trädgårdsmöbler i bästa shabby-stil!

Och jag var ju ute efter en speciell sak... men kom ju hem med något mer, än det jag skulle ha, förstås! Och jag skulle kunna ha köpt ännu mer, om jag bara kunnat...
Här har jag fotat en bit av det jag köpte... Kan ni gissa vad det är för något?
Nästa gång ska jag visa hela bilden... och det andra som jag fick med mej hem!
Kram på Er
Marie

40 kommentarer:

lottens vita och gröna sa...

jisses kan ju tänka mig resten, iskalla rysningar här, av vällust..oh vadstena antik är visst ett ställe värt ett besök!
underbar lampfot coc så himlans söt lamskärm du bara sydde, impad! varmkram lotten

Lilla huset på prärien sa...

Åhhh vad roligt med sådana bilder - man vill verkligen gå in och titta runt där i hela butiken. Vilken lycka!! Superfina saker, må tro att du myste där! Ska bli spännande att se hela bilden på det du köpte... kan det vara ett litet bord eller en stol månne?

Kram Jenny

Gårdsromantik sa...

OJOJOJ så mycket fint - man vill ju ha allt!

Vilka finafynd du gjorde - de där vita pressglasskålarna är underbara.

Kram Maud

S o F sa...

Oj, det där stället Vadstena Antik såg riktigt trevligt ut. Där skulle jag vilja gå omkring...

Undrar vad det var du fick med dig hem - nåt slags bord...?

Ha det gott!

Hannis sa...

Vadstena skulle jag vilja besöka!
Himmel så mycket fint!
Kan tänka mig att man skulle kunna packa en bil full där=))

En "ihopslängd"lampskärm igen!
Hur gör du??!
Fina fynd och billigt.

Kram Hannis

Viola sa...

SÅ DET VAR SÅ DET BLEV... ETT MÅNBORD, ELLER...SJÄLV SÅ HAR JAG LYCKATS MED DEN BEDRIFTEN ATT HITT TVÅ ST I V-VIL SOM SKA HÄMTS PÅ LÖRDAG, I DEN DÄRA MÖBELAFFÄREN JAG PRATAT OM, ÄR SÅ GLAAA ÄNTLIGEN OCH NU HAR JAKTEN STARTAT PÅ QUILTARNA, HAR LAGT UT EN EFTERLYSNING PÅ INLÄGGET IDAG, VILKET UNDERBART VÄDER VI HAR ELLER HUR, HÖLL PÅ ATT TOTALVÄGRA I MORSE, VILE BARA DRA TÄCKET ÖVER HUVUDET OCH GÅ I IDE, ÄR SÅ TRIST OCH JAG BLIR SÅ SEG I DETTA VÄRSTA VÄDER SOM JAG VET, PUSS

Bitte sa...

Vilken underbar antikaffär ni har varit till! :-) Jag hoppas vi får se mer av de där vackra bordsbenen... (?).

Jag håller med om att det är de gånger man INTE köper något som man brukar ångra sig mest. Och jag har ångrat mig en massa de senaste månaderna... :-).

Vad fin lampfoten blev förresten! Vad duktig du är som bara snor ihop en lampskärm sådär... :-).

Kramis
Beatrice

Noll54/Eva-Karin sa...

Men vilket ställe du har varit på!!!
Och vad är det för fint du har köpt!!!!!!!
Vad tog dom för blombordet och vikskärmen? Dit skulle jag vilja åka!


Kram E-K/noll54

Anonym sa...

Hej
Vilka grejer. Det är nog tur att jag bor långt därifrån. Så mycket snyggt. Kunde du hålla dig ?
Kram Mia

drömmen om vitt sa...

Så underbara små fynd du gjort och vilket ställe du visar man vill ju driva omkring där själv och kika.
Há det gott!
Lotta

Vita hjärtan sa...

Ååååååhhhhhh, vad mycket fint....! Jag vill också åka till Vadstena antik..........!!!! Fanns massor som jag kan tänka mig. Spännande att se vad du köpte!

Kram Annemari

Eva Linnea sa...

Det är "farligt" att gå på loppis, för att inte säga "livsfarligt". Men visst är det kul!? Och det blir ännu roligare om man ÄNTLIGEN hittar det man letat efter ett tag. Jag har just hittat en pall som jag sökt. Och kostar den dessutom 40:- så är lyckan total. Behöver åtgärdas, men det ingår ju i nöjet.

Kram Eva Linnea

heavenandearth sa...

Iiiiiiii!
Vill ha allt!!!
Visst är det farligt att gå på loppa, men ack så härligt! Att bara försvinna in i en annan värld... I helgen ska jag till Sthlm på loppisar, det ska bli kulit!!

Undrar om det inte kan va ett månbord du fick med dig hem...?

Massa me Kram!
Iréne

Nika sa...

Vilket underbart ställe du besökt! Lampan blev ju jättefin, jag har aldrig tänkt i de banorna.. Fina ben - jag gissar på ett litet bord?!

Kram
Nika

Liten Bod sa...

Vilka söta fynd, och vilken lada! Ibland är det trist att bo så långt från sådana ställen... Det var ett par tjusiga spiror du inhandlat, väntar med spänning på resten :) Kram, Tina

Eva Linnea sa...

Jag har en liten utmaning till dig på min blogg CinderELLA.
Kram Eva Linnea

linnea-maria sa...

Hm, jag gissar på ett litet runt bord. Vadstena antik är också min favorit. Tyvärr ligger det långt härifrån. Men varje gång vi är ner till släkten i småland och vi åker hem så måste vi stanna där. Och varje gång..ska vi hyra släpvagn? Jag har lite saker med mig därifrån. Ja jag kom att tänka på dig när tavlan var klar, jag hade bara den bilden som passade så det var inte meningen att du skulle känna dig träffad. Insekten är inte så trevlig. Men det är så när man håller på och pysslar, det bara blir. Det skulle ju vara valentine och så blev det sådär... Kram /linnea-maria

Monika sa...

Hihihi, om du varit här och sett mej när jag kikade på ditt inlägg skulle du nog ha skrattat. Jag fick rysningar, frossa och allt på samma gång. Den antikaffären är det tur det är väldans långt till! ;o)

Såååå, mycket det fanns där som jag gärna handlat med mej hem.

Och vilka underbara fynd du gjort. Den vita skålen känns igen. En sån har jag i min ägo sedan sjuttiotalet någon gång. Tänk vad tiden går....

Vitbroderiet är ett stort fynd. Du skulle bara veta vad pyttesmå såna går bort för dyra pengar på Tradera.

Och så lampan! Så bedårande vacker den blev efter att du stylat om den. Du kan verkligen det där.

Ha det gott!

Kram

Monika

Diverselådan! sa...

Vilket ställe, Vadstena antik, måste försöka ta mig dit nån gång. Tack för din kommentar hos mig. Visst är det kul att träffa bloggare "på riktigt" och helt otroligt och oväntat att göra det via Blocket.
Kram från Annette

lottens vita och gröna sa...

hallå marie! hoppas du inte känner dig som en 1.0, i mina sätt mätt är den besökssiffran rätt obetydelsefull...nä stressande tom, mäter absolut inte framgång i räknaren eller pengar, jag är så glad att jag har såna som du runt mig och får dela härligt bubbel med! varmastekramen lotten
pst i dag ska jag ut och sporta...nä gå på loppis, för mig är det verkligen en sport, en livsstil, hihi

lottens vita och gröna sa...

hallå marie! hoppas du inte känner dig som en 1.0, i mina sätt mätt är den besökssiffran rätt obetydelsefull...nä stressande tom, mäter absolut inte framgång i räknaren eller pengar, jag är så glad att jag har såna som du runt mig och får dela härligt bubbel med! varmastekramen lotten
pst i dag ska jag ut och sporta...nä gå på loppis, för mig är det verkligen en sport, en livsstil, hihi

Les Cotrions sa...

Hello my friend! The weather is grey here too! It's rainy and windy and spring seems to still so far!
What lovely items you bought!I like the lamp! Great work you made! And what a paradise for shopping...lots of furnitures to buy!
Think about the sun and take care!
Hugs
Vale

Stina sa...

Vad mysigt!...och duktig som vanligt också.

Försökte du för en konversation med mig innan eller? hahaha...
Du är ju härlig du alltså! Puss

Martina Andersson sa...

Hej kikar in här och inser att hit kommer jag att komma tillbaka!
Mycket fin och trevlig blogg med mycket inspiration! Kram Tina

Anonym sa...

Hej!
Jag bloggar väl nästan varje dag, om jag mår bra. Men jag gör inte så långa inlägg, klarar inte av det pga min sjukdom. Så jämfört med dig, om jag skulle göra så långa inlägg med så många foton, skulle jag nog inte klara det varje dag! Utan det blir lite som träning för mig, att få ihop ord till meningar och helst inte så mycket fel. Och så bilder också.
Annars. Din lilla lampa blev jättesöt! Jag ska försöka ordna en lampskärm också, likande som din! Men min skärm är lite större, så det knaske inte blir så bra. Jag får se.
Absolut att jag kommer att visa sovrummet, när det är färdigt. Det ska bli underbart att få ett sovrum!
Hulda

LillaFlisan sa...

åhhhhhhhhhhh, vad det suger i loppis/antiktarmen av dina härliga bilder!!

Vadstena antikt...Ska jag lägga på minnet ifall man tar sig en liten bilsemestertripp i sommar!!!

Dina fynd var också ljuvliga...Den där vita duken..... Suck... Precis min smak!!
Lyckost!!

Kram

Flisan

spetsar och änglar sa...

Vilka fina fynd!
Vilket underbart ställe du har besökt och vilka underbara saker.

Kram
Heléne

Anonym sa...

oj så mycket fint, så kul det är att gå på sådana ställen. Vilka fina fynd du gjorde, lampan blev kanon.
Helena

NinaH sa...

Lydia (blogen Lydias Gröna Fingrar) & jag besökte Vadstena Antik på väg upp till mellansvenska trakter i somras. Vi hade kunnat handla hur mycket som helst där... om vi fått välja!;-) En sockerlåda & en tavla var dock allt som vi lyckades övertala min extra hälft att inrymma i vår bil...snyft... Men det blir fler tillfällen!;-)
Verkligen ett kanonställe!

Hjärtat Mitt sa...

Du är en hejare på att slänga ihop lampskärmar :)
Det blev riktigt fint.
Det var fina fynd du har gjort.
Jag förstår fullkomligt om du gick som i dvala där inne, för så mycket snyggt på ett ställe...
Wow, säger jag bara.
Nu blev jag ju jättenyfiken på vad du fick med dig hem.
Själv hade jag nog haft jättesvårt att välja :)

♥♥♥♥♥ Mari i Marieholm

My Lovely Things sa...

men åh så fina saker..jag villoxå dit..
när jag ser bilderna som minns jag bloggträffen i småland..
jag måste dit till den enorma loppisen igeni moheda..

kan det vara ett bord du har köpt..
otroligt vackra ben..
kram anna

Karin Lindström sa...

Hej Marie!

Men vad kan du ha hitta för underbart. Är det en trebent pall tro *fniss*? Det ska verkligen bli spännande att se vad du fyndat!
Ha en fortsatt bra vecka!
Varmaste kramarna

Karin

Annie - Annalunda sa...

Oj oj så mycket fint Marie...och visst är det själva jakten... ;) Din lampa blev verkligen jättesöt! Håller också på med att klä om en massa lampor...tyvärr får jag ju inte måla dem...(de är ju makens arvegods...)*suck*
VIlket ställe förresten du visar bilder ifrån...dit skulle jag vilja åka...

Tack för hälsning...och Sarah hälsar tillbaka att hon ska försöka skärpa sig...spöet skulle visst in på översyn också... :)

Kram Annie

Mer av allt sa...

Vilka fina fynd du gjorde - lampan blev ju jättefin! Vilken drömaffär! Vilka fantastiskt fina möbler och grejer!! Är det en pidestal du kommit hem med måntro?! Jag såg ett köksbord som jag ville ha men tyvärr är det för långt bort.

Kramar från mig

Tulipa sa...

Vilket ställe!!!
Där hade man kunnat gå länge!

Tog ni inga kort när ni var på Lustfyllt?

Kram Mariette

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Tack för uppmuntrande ord Marie!

Hmm Vadstena har jag aldrig varit i....kanske dags med ett besök;)

Kram Annica

Landlig Idyll I Interiørhuset sa...

wow for en butikk du har vært på,så mange vakre ting...man skulle ha vært svensk,for i sverige er det alltid loppiser og mange vakre brukt/antikk butikker. JOda det er jo noen bruktbutikker og antikkbutikker her i Norge også,men det er som regel så dyrt at man vil gråte. Her jeg bor har det ikke vært en eneste loppis på over ett år!!! Det er jo til å bli gal av...er det ett bord du har kjøpt kanskje??? gleder meg til å se=) Klem

LOPPISLIV sa...

Ohhh så spännande, du håller oss på halster...hihi Vadstena antik skulle jag gärna åka till någon gång har hört så mycket om det stället. Förstår om du gick där läänge och bara tittade på allt det vackra. Och visst är letandet hela grejen, när man får gå omkring i egna tankar och så helt plötsligt uppenbarar sig den där rätta prylen man på en gång känner att man måste ha med sig hem. Vilken lyckokänsla va? Ha det gott goa Marie, ska bli spännande att se vad du fyndat. Kram Paula

Hem och Lycka sa...

Ojoj jösses vad mycket fint!!

kram

Elzie sa...

Du milde så mycket fint. Där skulle jag också kunna gå omkring hur länge som helst.
Ska bli intressant att se vad det var. Fantasin har tyvärr försvunnit alldeles idag *s*.
Hoppas du har det bra.
Kram Elzie

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails