torsdag 15 januari 2009

Bullerblomster

Idag vill jag börja med att tacka alla som har lämnat så fina kommentarer om trappan som jag målade! Ni är för goa!!! Jag blir såå glad för all positiv feedback som jag fått... och det sporrar ju naturligtvis till mer renovering... Tack snälla!

Nu har jag försökt börja göra klart en del halvfärdiga projekt, som har blivit strandade av en eller annan anledning... Här är ett av dom. Den här lampskärmen har varit halvfärdig en längre tid, men nu äntligen så tog jag mig i kragen och gjorde klart den...

Hittade det här örngottet för en tid sedan, och tyckte det var så kul att det var ett M broderat på det. Köpte mig en gammal lampskärm på loppis och började klippa sönder den, och sedan använda stommen till en ny...

I veckan nu så skrev Marie, Vita Ranunkler om pärlhyacinter och hur hon förknippade dessa med sin barndom och sin mormor och morfar... hon frågade också om vi hade några speciella minnen förknippade med vissa blommor. Och då när hon frågade som kom jag ju på just en liten speciell sak från min barndom och min mormor...

Mina morföräldrar hade ett sommarnöje strax utanför stan, och där var jag väldigt mycket som liten... Mormor och jag hade väldigt roligt om somrarna, jag älskade att vara därute och vi gjorde väldigt mycket tillsammans, och en sak till som vi hade gemensamt mormor och jag var kärleken till blommor...

Hon hade väldigt mycket blommor planterade i rabatter och en av dom var just Ranunkel. Det var en ganska stor buske med jättemycket gula blommor och både mormor och jag älskade den här blomman. Jag ville ju plocka in, av den (redan då) och sätta i vas, men mormor brukade oftast säga ifrån, för hon sa att den håller sig mycket bättre om den får vara ute... Och visst hade hon rätt... Som så ofta!

Men... vad inte mormor och jag visste då, eller kom ihåg, var att den hette Ranunkel, för vi kallade den alltid för Bullerblomster! Varför det blev just det ordet vet jag inte, men jag tycker att det passar bra, och jag säger det än idag... De här två bilderna visade jag förra våren, men jag hade inga ranunkler hemma som jag kunde fota, så jag tittade lite bakåt och hittade de här... så de fick symbolisera min lilla berättelse.

Jag skulle ju också visa min karott som jag köpte hos Vilgots, när jag planterat lite i den... Nu fick det bli pärlhyacinter...
Den lilla brickan fick flytta till köksbordet, och så bytte jag det rödrutiga bandet på sockerskålen mot ett lavendelfärgat, som det står skrivet just lavendel på... Det köpte jag förresten på bloggträffen i höstas.
Och när jag nu ändå är i nostalgi-farten... så tittade jag vad jag hade visat för just ett år sedan... Det var den här lilla dockvagnen som jag köpte på auktion... Tänk att det redan gått ett år sedan jag köpte den...
Nu blev det lite mycket att läsa den här gången... Jag hoppas ni orkade med alltihop!
Ha en skön helg allihopa!
Kram
Marie

40 kommentarer:

Skatan sa...

Hej!

Kul att se att fler trapprenoverare är i farten :) Vi är mitt uppe i arbetet!

Härliga vårbilder...det får mig att längta lite...här är -16 idag!

Kram,

Anna

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej vännen!

Vilken vacker berättelse om din mormor. Min betydde väldigt mycket för mig också. Våra favorit blommor var prästkrage och lupiner.

Dockvagnen var ju bara hur underbar som helst. Ett riktigt kap.

kram Viveka

Bitte sa...

Vilken underbar dockvagn du köpt! Den får mig att tänka på sekelskifte och prunkande brittiska trädgårdar... :-).

Håller med om att ranunkel är en vacker blomma! Det starkaste "blom-och-mormors-minne" jag har är smörblomma... min mormor berättade för mig när jag var riktigt liten att korna inte äter smörblommor för att de är giftiga. Om det är sant vet jag inte, men jag har alltid gillat smörblommor sedan dess... på ett lite respektfullt avstånd... :-).

Kram
Beatrice

annashusidingtuna sa...

Men vilken mysig liten historia om din mormor, kul namn på ranukel...
Söt barnvagn!
Kram Anna

heavenandearth sa...

Hej!
Viken otroligt fin lampskärm du gjort!! Vilket pyssel!
Du visade vackra bilder redan då, för ett år sedan! Barnvagnen... helt underbar! Gillar din vattenkanna! Häftig!

Ha en go torsdag!
Kramar!
Iréne

Helena sa...

Åh vilken underbar barnvagn och mysig historia om din mormor!

Ha en mysig dag! Kram Helena

Hannis sa...

Jag förstår inte hur du bär dig åt för att lyckas göra så fina lampskärmar!!
Så imponerad!

Blev fint med karotten!

Kram Hannis

Monika sa...

Här möts man som vanligt av helt underbara inlägg!

Vilken bedårande rar berättelse om från din barndom. Tycker bullerblomster är jättesött :o)

Och lampskärmen blev ju så fin. Tänk. Det är samma bladranka handbroderat på den som det nu finns maskinsydda på gardiner.

Kul att dom tar tillvara gammalt på nytt på det sättet också :o)

Ha det fint!

Kram

Monika

Viola sa...

DU, jag har 8 st stolar som står och stirrblänger på mig just nu, så jag tog en liten bloggpaus och tittade in, ljuvliga blommor hos dig idag, och den där dockvagnen så himla fin och lampskärmen, suck...när syr du två åt mig???? Har du sett att det är bloggträff på gång hos Lotten inom snar framtid skrev hon, blir att kolla...nu är det dags att slita fram sandpappret igen, puss och kram tror inte att det bli L-ing på lördag utan istället loppistur här hemma, men vi kan ju pingla imorgon

Lilla huset på prärien sa...

Vilken gullig liten mormorshistoria! Så härligt att bli påmind om henne varje gång du ser en Ranunkel :) Charmigt!

Det är så himla vackert med blommor tycker jag. Skulle kunna spendera hur mycket pengar som helst på det!

Kram Jenny

My Lovely Things sa...

Åh va fin trappan blev..jaa..vitfärg gör verkligen susen..
underbar ting du visar..bullerblomster låter så fint..ja tänk va många blomsterminnen man har..
kram anna

LillaFlisan sa...

Oj, vilket underbart inlägg!!!

Tänk att du gjort denna lampskärm själv och av ett gammalt lakan också.
(om än ett av de vackraste jag sett på länge)

Din historia från barndommen om bullerblomsterna är för söt... Och ja, mormor hade rätt blommor! står sig nog bäst ute, men ibland måste man ändå ta in fägringen för att få njuta lite extra!!


Stor kram


Flisan

stor kram

Stina sa...

Oj, vad mycket fint!
Den där lampskärmen var då inte dålig.:-) Kramis

Annie - Annalunda sa...

Goaste vän!

Orkade med?????? Ville se mycket mer!!! Ett alldeles ljuvligt inlägg som fick det att pirra mer än vanligt i vårlängtansmagen! :)
Bullerblomster var ett härligt namn...tror att jag anammar det, och dina bilder och de ting du visar är såååååå fina!

Stor kram Annie

Eva Linnea sa...

Vilken härlig nostalgitripp! Min mormor hade alltid balkonglådor på sin altan fulla med penséer (först)och sen .... (oj, vad hette dem nu igen?) så för mig är dessa blommor mycket tant&mormor.
Kramiz Eva Linnea

lottens vita och gröna sa...

hallå marie, vad fint du berättar om din mormor, det berörde!

ljuvlig lampskärm, du är otroligt duktig!

ljuvliga vårbilder och så är jag nu tolkär i din vagn, hihi!

varmkram lotten

Willewira sa...

Alltid lika roligt att läsa dina inlägg Marie!!! De får vara hur långa som helst....

Trappan blev verkligen jättefin!! Så fortsätt i samma anda du! :)

Bulleblomster kallade vi också de gula runda... Visst växer de gärna vid bäckar och diken?
Annars så finns det en blomma som liknar ranunkel och heter bulleblomster... Får nog kolla upp detta. Blev lite fundersam. :)

Dockvagnen är ursöt. Vad har du tänkt göra med den?

Hoppas allt är bra med dig. Här blir vi sakteliga bättre. Och det är skönt.

Ha en bra fredag, vännen! Vi hörs!
Kram
Willewira

Wickans värld sa...

Du har ju gjort massor med nytt där hemma! Så fint - allt från trappen till den vackra lampskärmen.
Visst är det härligt med minnen från våra far- o morföräldrar!?
Själv har jag träffat min mormor bara 2 gånger men farfar desto fler gånger, o han älskade jag!

drömmen om vitt sa...

Så mycket fina saker du visar och vilka underbara blommor med, man får ju vårkännslor när man kikar in här. Har precis klätt en lampa med ett gamalt örngott med monogram på blev faktiskt nöjd jag med.
Trevlig helg!
Lotta

Mia sa...

Visst orkar man läsa med alla dessa fantastiska bilder till.

Härlig berättelse om ranunklarna. Själv stod jag idag med en jättesöt ranunkel i samma färg som din på bilden, köpte tulpaner istället eftersom det är tulpanens dag men ångrar mig bittert. Måste ge mig ut på ranunkeljakt imorgon efter Formex. :)

Kram Mia

NinaH sa...

Mormor & Ranunkler.... vilka mysiga minnen du berättar om!
Lampskärm, Vilgotskarrot - nu med plantering, lilla brickan, dockvagnen- allt så fint!
Inte kändes inlägget långt, inte!!

Lallis - liv och leverne sa...

ha en härligt fredag.
KRam Lallis

Anonym sa...

Vilken underbar lampskärm du har gjort. Kanske man kan försöka ta efter.
Ha en skön helg....kram Mia

Anonym sa...

Adriana desde Buenos Aires. Hola,desde el otro lado del mundo te mando mis saludos. Me encanta tu blog, todos los dias lo miro pues es muy inspirador para mi. Te Felicito y te mando mis mejores deseos y toda la luz para este año 2009. Adriana

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Ja *hihi* tandläkarskåp kan ju få vissa känslomässiga reaktioner :)
Jag har nästan aldrig haft några hål i tänderna (än så länge) så jag har liksom inte några läskiga associationer med det ordet :)

Vad gulligt med bullerblomster :) Tycker både dina bullerblomster och pärlhyacinter är såå fina..och dockvagnen är ju ur-gullig!

Kram och ha en jättefin helg!
Mia

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Men så mysig berättelse. Ja den får mig och tänka på farmor och prästkragar, smörbollar och kabelekor.
Så mycket fint du visar... som alltid =) Och vilken lampskärm, så ljuvlig!

Ha en härlig helg!

Kram Anita

Vitt är vackert sa...

Å vilka fina bilder! ranunkler är verkligen en vacker växt!! Å va gulligt om din mormor. Kul namn hon hade på den.

Men gud vilken fin dockvagn!!!!

Hoppas du får enbra helg!

Kram Ellinor

Adriana sa...

Hola Marie soy Adriana, de Buenos Aires Argentina, te he enviado un e-mail.
Mi e-mail es adrireincidentes@hotmail.com

Viola sa...

God kväll i stugan, gjorde du några fynd idag? Jag tog mig en tur på tre loppisar i stan, åkte sedan till Skärblacka, Linghem och när jag var ändå där så pep jag ut till Unnerstad. Det blev inhandlat på varje ställe, inte ovanligt för mig eller hur, puss

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken vacker gammal vagn! Bullerblomster, vilket pasande namn, det rikigta namnet är ju bara fult... va trappen din blev fin i vitt, vilken skillnad! Mari.

Inspiration i vitt sa...

Hej Marie,ja visst är det mysigt när man tänker på ljusa minnen från sin bardom och hur det kan påminna oss om trevliga saker som din berättelse med ranunklerna.
Bullerblomster var ett sånt passande namn så jag knycker det namnet hihi.

Din lampskärm är underbar.

Kram på dig/Ingela.

Nygammalt sa...

Oj oj oj så mycket vackra saker du visar. Bullerblomster tycker jag är perfekt namn för denna blomma. De ser ju ut som goda bullar =)

Kram.

Lotta sa...

Hej,
vad du är händig. Lampskärmen blev kanon ju.
Fina vårinspirerade bilder du visar, längtar till våren nu...
kram Lotta

Hjärtat Mitt sa...

Lampskärmen blev jättefin!
Snyggt med M:et oxå :)
Vita tulpaner och ranunkler, så snyggt det är. Kul namn ni hade hittat på. Jag säger alltid plajteplu till chokladpudding, för vi sa det när jag var liten.
Ha en skön söndagskväll!

♥♥♥♥♥ Mari i Marieholm

Les Cotrions sa...

I like yout lampshade so much!
Pretty spring photos! Today it's raining and raining...but I feel spring is coming!
Have a great week!
Vale

Anns Gröna sa...

Åh så fin lampskärmen blev! Och så smart att amvända ett gammalt örngott till den. Det är svårt att hitta nya användningsområde för just örngotten - lättare med lakan. Nu fick jag ännu ett tips. TAck!
Hälsn
Anns Gröna

Marie sa...

Hej Marie!

Vilken fin historia om dig och din mormor. Måste ju säga att bullerblomster låter mycket vackrare än ranunkler, kanske borde döpa om min blogg, hihi.

Du visar alltid så många fina saker och jösses vad du är duktig på att sy!!! Skulle aldrig någonsin lyckas åstadkomma något så fint, imponerad!!!

Ha en bra vecka!
Kram Marie

Willewira sa...

Vad kul att du kollade upp detta med bulleblomster!! Tänk att vi båda hade rätt - skönt!! ;)

Du har en lite utmaning att hämta hos mig, och lite utmärkelser också...

Ha en skön start på veckan!
Vi hörs av!

Kram Willewira

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej kära Marie.

underbara bilder!
Mysig läsning om dina mormors minnen.....
Vagnen är ju bara såååååå fin..vill ha!

Kramizz Nilla

pike sa...

jättefin sida du har.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails