måndag 12 januari 2009

Uppifrån och ner, och nerifrån och upp!

Måste bara börja med att visa de tjusiga amaryllisarna som jag köpte förra veckan för en tia per styck... Blomsteraffären hade Rea...
De sålde ut massor av växter, så jag passade på...
Nu ville jag inte ha röda amaryllisar, men jag hade tur för de "reade" de vita och rosa också...
Så jag klippte av dom och satte dom i en glaskanna... sen fick dom bo i hallfönstret!

Jag bytte Julbilden jag hade i ramen och satte dit lite noter istället... Känns som jag vill sjunga när jag ser dessa ljuvliga blommor!
De sålde även ut massor av små gröna växter... också för en tia per styck! Jag köpte även små myrten-träd som hade kostat nittioåtta kr, för en tia! Det kan man väl kalla rea?

En liten hjärtan på tråd fick bosätta sig i min tekopp...

Sen berättade jag ju för ett tag sedan om ett lite större projekt jag höll på med. Nu kan jag visa lite bilder ifrån det. Det är inte färdigt ännu, men snart så...
Det här är våran trappa ner till källaren... Trappan har länge varit obehandlad, och den har gulnat rejält, så nu var det dags tyckte jag... (Kom ju på när jag började måla ledstängerna att jag skulle ju fota en före-bild! Därav den halvmålade ledstången)
Och så här ser det ut idag! Det är ju inte så kul att fota en trappa, för det blir ju inte så kul på bild, så jag ställde dit en liten kruka, så man ser att det händer något...
Här har jag fotat utan blixt... Det blir lite suddigt eftersom det är så dåligt med ljus här...
Och det här är nerifrån och upp...

Jag har målat den här fyra gånger fram och tillbaka, och vartannat trappsteg varje gång... Gissa om man varit lite snurrig ibland och inte vetat var man varit någonstans...
Har jag målat här eller är det nästa trappsteg jag ska göra??? Och ibland har jag klafsat i med handen i det nymålade, pga att jag inte visste vilket jag målat eller ej...
Dessutom har jag suttit och stått, knäböjt, krupit och ålat pga att trappan snurrar sej... Man får inte plats att sätta ner rumpan där det är så smalt, så jag har halvlegat i den här snurriga trappan! Så det känns i hela kroppen kan jag tala om!
De nästa bilderna har jag fotat med blixten...
Nu ska det bli annan färg på väggarna också... Den här "p-gula" ska inte vara kvar längre, och troligtvis kommer vi att gömma glasfiberväven bakom Cover Up... Som ni vet så gillar inte maken den här glasfiberväven... och förhoppningsvis så blir det gjort inom den närmsta framtiden!

Det känns så härligt att trappan är klar nu, och nu är det bara resten kvar... Väggarna!
Vi har ett stort skåp härnere i källarhallen, och det får nog smaka på lite färg det också... sen är det ju ganska nära in till gillestugan... Hihihi. Nåja, jag får väl lugna mig lite innan det, kanske...
Vi ska ju göra i ordning köket också. Hujedamej!

Ha nu en trevlig kväll allihopa... Jag ska nog se om jag kan ta fram symaskinen, för att göra klart lite andra saker som legat och väntat...
Kram
Marie

43 kommentarer:

Nygammalt sa...

Vilket jobb du har lagt ner! Blev ju superfint. Kan tänka mig att det måste ha varit snurrigt att hålla på så där.

Och så mkt fina blommor du har lyckats fynda. DET kallar jag rea!

Kram.

Viveka i Bläckhornet sa...

ojj vilken skillnad det blev. Som en ny trapp. Men jag kan föreställa mig vilket jobb :o. Så irriterande att ta på det nymålade av misstag, det har ju en del gånger kan jag ju sägSpännande att få se resultatet av väggarna sen.

Har en utlottning av väggord inne hos mig...

kram Viveka

LillaFlisan sa...

Åh, dina amaryllisar är helt UNDERBARA!!!

Vilken bra idé att sätta dem i en vas, de ska ju hålla sig minst lika bra i vatten!!

Trappan blev ju superfin! Vilket lyft, det blev ju bara så ljust!

Stor kram

Flisan

Vitt är vackert sa...

Wow vilken skillnad! Gud va snyggt det blev!!!! Å vilken underbar amaryllis-bukett. Va kul med rea där också, måste slänga mig till blomsteraffärn och se om de har det här hos oss med.

Ha det bra!

Kram Ellinor

Lotta sa...

Hej
blev kanonfint. Förstår att det varit mycket jobb.
Kram Lotta

S o F sa...

Vilket superjobb och vilket strålande resultat!

Visst gör det en himla skillnad när det där träfärgade försvinner och allt blir vitt i stället.

Fortfarande efter 3-4 år (sen vi fixade vår trappa) så kan jag gå och tänka, åh så mycket bättre den blev i vitt.

Grattis till det lyckade resultatet!

Ha det!

Elzie sa...

Vilket jobb du lagt ner. Men så blev det snyggt också.
Hoppas du får en skön kväll.
Kram Elzie

Mitt hvite hus sa...

Oj for en jobb du har gjort. Virkelig. Så utrolig flott.

Og du amaryllisene dine så vakre=)

Klem Kerstin

Helena sa...

Åh men så OTROLIGT fint det blev!!!! Vilken skillnad!!! Själv drömmer jag mig bort till dagen när VÅR trappa är vitmålad... men som det ser ut just nu verkar det dröja dock! Men det är ju sååå fint med vita trappor!

Underbara blommor också! Fick lite vårkänslor när jag såg dina bilder =)

Kram Helena

Gårdsromantik sa...

Åh så fin den blev trappan!

Skiall lägga det där med vartannat på minnet!

Kram Maud

Noll54/Eva-Karin sa...

Vilken skillnad!!! Det blev superfint!!!!!

Väntar på att min trapp ska bli vit den också, men det ligger en plastmatta där och under den är det massor av jocks, så jag kan tyvärr inte fixa det själv,,,,,,,,

Vad bra att du sa till det här om att det inte gick att komma in där jag har kommenterat!,,,förstår inte vad felet är , men ser att det är hos alla jag varit hos,,,,,,,
Har ringt till sonen i Göteborg hoppas han kan hjälpa mej!

Kram E-K/noll54

heavenandearth sa...

Hej Marie!

Vilken REA!!!
Förstår att du handlade massor! Jätteint att ha dom i vas!

Gillar din idé med att ha lite noter i en ram! Fiffigt! Ska jag nog härma... ;-)

Vilket lyft trappan fick!!
Såå snyggt! Tänk att färg(läs VITT)kan förändra så mycket...
Ser att du fått jobba för förändringen oxå... :-)

Nu får du vila "kröppen" ett tag...innan du tar tag i penseln igen!

Massa med kram!
Iréne

Hjärtat Mitt sa...

Wow, så snyggt!
Det verkar inte vara det lättaste att måla. Jag har oxå en sådan trappa som behöver färg. Du har inte lust att fortsätta :)
Blir supersnyggt när ni har målat väggen oxå. Tänk att den som såg vit ut innan, nu ser så gul ut.
Underbar amaryllisbukett du har fixat. Det är livsfarligt med sådana reor (växter, loppisar mm), men kul.
Din pall blev jättefin.
Den är snygg vilket som. Det är ju bra att kunna variera den utan några större besvär.

♥♥♥♥♥ Mari i Marieholm

lottens vita och gröna sa...

ojojoj så himla fint i trappan, det är såååååå bläigt, vi hade med samma system, med varannat...hur hajjade katten det som sprang som en toka fram och tillbaks, hon fick tillbringa natten ute...

men gumman 10 för en myrten, jag svimmar, de brukar vara nnu dyrare än 100 ingen, grööööön av avund, hihi! vad härligt att fynda så, amaryllisarna försår jag att du blir trallig av, så vackert där i fönstret!
ha det sååå gott, varmkram lotten

Anonym sa...

Jag är full av beundran. Vad duktig du är som har fixat hela trappan. Det blev ju jättefint. Jag som tycker att det är jobbigt att måla två bokhyllor. Ohh vilka amaryllisar så vackra och vilket bra pris.
Kram Mia

Lilla huset på prärien sa...

Vilket arbete! Och vad fint det blev!! Verkligen jättestor skillnad. Det måste kännas fantastiskt skönt nu när det är färdigt!? Jag blir alltid så avis när jag ser andra bli färdiga med sådana här mastodontprojekt. Det påminner mig om att jag har massor av projekt som behöver bli klara... eller påbörjas... puh!

Kram Jenny

Marie sa...

Underbart vackra amaryllisar, vilket superfynd!!!!!

Vilket jobb du har lagt ner på trappan! Hihi, kan riktigt se dig framför mig när du ålat omkring där och målat. Resultatet blev kalasfint!

Ha det bra!
Kramar Marie

Karin Lindström sa...

Hej!

Vilken skillnad det blev, men vilket jobb. Det ska du verkligen vara nöjd med.

Här efterlyser jag också min midja! Fast min har aldrig varit speciellt smal *ler*

Ha det så bra!

Kramar
Karin

Eva Linnea sa...

Hej! Det påminner mig om min ommålade trappa. Vilket ljus det blev, eller hur? Man glömmer så fort bort hur det såg ut, så det är helt fantastiskt det här med blogggeriet, då fotar man före/efter-bilder. Din trapp blev jättefin.
Kraam Eva Linnea

Nettan sa...

Jisses, du har verkligen lagt ner jobb på denna trapp !
Hade samma jobb precis för 1 år sen, men lyllos du som slapp bryta ryggen av dig & måla baksidan av trappen *fniss*.

Vilken skillnad det blev...

Kram Nettan

Gammalt o nytt 1:12 sa...

Så fin trappan blev!
amaryllisarna är helt under bara och vilken rea.
Kram och ha en skön tisdag/Irene

Landlig Idyll I Interiørhuset sa...

Wow for en flott jobb du har gjordt! Jeg må selv ta vår trappe etter hvert,men jeg vet ikke helt når det blir.

Og for noen blomster funn du har fått på rea...10kr er jo kjempe billig!

Klem

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej hej!

Men du såååååå fint det blev.
Vi har oxå en trapp som ska målas när övervåningen är klar.Tack för tipset om varannat steg.

Underbar pall du inhandlat oxå.Fin både med å utan puff.

Vackra blommor till fyndpriser....ja nästan gratis ju...*LER*

Kramizzz Nilla

Mia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mia sa...

Vilka blommor, smart att sätta amaryllisarna i vas. De sägs ju hålla lika länge i vatten som i kruka. Jag har flera vita som snart slår ut, ska nog kapa någon av dem också.

Fantastiskt kul att se fler nymålade trappor. Jag har en strykning kvar så bör våran trappa också vara klar, om vi ska lämna stegen som de är. Även här brukar det stå en lykta och blomma i trappan. :)

Varje gång jag lyfter den vita penseln blir jag glatt överraskad av resultatet!

Kram Mia

Viola sa...

Väldans tjusig hörre du blev din trappa, vit och vacker i din mörka källaren och så vet jag ju att det är andra planer på G där nere, vilka amaryllis du kom över helt ljuvliga, ha en bra dag, kram VIOLA

Helene sa...

Nu blev jag riktigt inspirerad att sätta igång med vår fula furutrappa! Så snyggt det blev och så duktig du är!!

Jättefina blommor du fyndat!

kramis Helene

eva sa...

åhhhh vad fint det blev med trappan!! verkligen lyckat!! kram kram

annashusidingtuna sa...

Det är verkligen ett riktigt häst jobb du har gjort! Men fint vart det, smart idee att måla vartannat trapseg så att man kan ta sig ner och upp medan det torkar... men jag förstår att det kan bli en smula förrvirrande medan man håller på.
Kram Anna

Min Skattkammare sa...

Hej Marie!
Oj oj, nu ska du vara riktigt stolt över dig själv. Vad fint det blev! Jag tycker det var roligt att se för jag går och grunnar på att måla våran trista furutrapp. Och tänk vilken skillnad det blir.
Men fyra vändor.......urk!
Visst är det roligt att fynda, det känns som om man gjort nåt riktigt bra, varför vet jag inte! :o)
Nädu, den där försäljaren var en riktig nöt. Han var här också, och stod och gapskrattade åt våran brandsläckare när jag visade att vi redan hade en. Sen mejade han ner lupinerna i på infarten. Vem tror du förresten fick ut för det sen när maken kom hem.........?
Jösses, det finns väl ingen kvinna som kör på blommor!!! ;o)
Må så gott, vännen!
Kramar Kicki

Unknown sa...

Hej vännen,

Såååå fint det blev när du målade trappan.
Vitt gör underverk med det mesta.

Och vita amaryllis..... hur underbara är inte dom....

Lovar att ta många foto på mässan och på bloggis vännerna...
Synd att du inte kan komma med.

Vi ses väl i vår??? Hoppas
Kramisar Jeanette

Hannis sa...

Milda matilda!!
Vilket jobb!

Ser ju ut som en helt ny trappa.
Härligt när det är så där ljust.
Kan tänka mig att det måste ha varit svårt att hålla reda på ordningen=))

Kram Hannis

Liten Bod sa...

Så energisk du låter! Jag blir nästan trött :) Jättefint jobb i trappen! Kram, Tina

Vita hjärtan sa...

Trappan blev verkligen jättefin......vilket jobb!!!! Och vilka växtfynd, Jättefina amaryllis!

Kram Annemari

Inspiration i vitt sa...

Hej Marie,tack såå mycket för din kommentar om boken, ja vi jobbar för fullt nu med den och vi har så vackra bilder så att man nästan svimmar, hihi.
Min dator har ju gått sönder oxå mitt i alltihopa grrr.
Vilken underbar trapp du fått ojoj vilket arbete du lagt ner på den men ett underbart resultat blev det.
Kram/Ingela.

Zizzi sa...

Härligt med blommor!

Vad fint det blev i trappen! Speciellt när du ställt dit en lykta och en korg med ljus!
Kram cissi

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Åh vilken förvandling, jättefint i trappan! Vilket jobb, mycket målande, men med strålande resultat!

Amaryllisarna du fyndade är så vackra, jag kan inte se mig mätt på dem riktigt...

Kram goa vän
Mia

Ps jösses du har ju talang för det här med reklamtexter, jinglar och sånt!

Nika sa...

Trappan blev jättesnygg! Vilket oerhört jobb du lagt ner! Önskar att nån kunde komma och måla vår trapp också..

Bitte sa...

Tack för din fina kommentar hos mig! :-)

Amaryllisarna var hur underbara som helst, det blev jättebra att klippa ner dem! Vad kul att kunna fynda blommor, det är sällan man gör det.

Trappen blev också riktigt fin, vilken skillnad färg kan göra. Det blev så ljust och luftigt med vita trappsteg! :-)

Kram
Beatrice

qvinnamittivitt sa...

Hej
Vilken härlig blogg du har och vilken bedårande trapp det blev - gissa om jag ska sätta fart på gubben....

linnea-maria sa...

Vad snyggt det blev. Absolut mycket ljusare och det behövs ju i en källartrapp utan fönster! Åh vilken härlig effekt med massa amaryllisar. Kram/linnea-maria

Anonym sa...

Hej!
Vilken fin blogg du har, och vad fint det blev med trappan.
Jag har också vit trapp men den börjar bli såå sliten. Jag undrar vad du haft för färg och om den blev hal, var den snabbtorkande?
Ha en trevlig helg.
Anki

Villa nöystu sa...

Hej, jag vill gratulera till din "nya" trapp, så jättefint. Det är första gången jag besöker din blogg, jag gillar den skarpt, så mycket vackra bilder.
Jag måste ta itu med en trapp hemma hos mig, har funderat fram och tillbaka vad jag ska göra och vet nu, efter att ha sett dina bilder, att den SKA bli vit. Har några funderingar som jag hoppas du kan hjälpa mig med;- har du målat med vanlig golvfärg? - upplever du att trappen blivit hal? Tack!
Kram Petra (alldeles färsk bloggerska)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails