måndag 2 juli 2012

Bullerby-känsla

Varning! 
Det här är ett riktigt Nostalgi-inlägg...

Vissa dagar så känner jag mig riktigt ung, sisådär i trettiofemårs-åldern. Vissa dagar känner jag mig urgammal. När jag börjar tänka bakåt, så vet jag ju att en del har hänt under åren.
Och förresten behöver man ju bara titta sig i spegeln. Så det gör jag bara en gång om dagen :))

Nu är jag ju inte riktigt såå gammal som de här böckerna...

Men jag satt och kikade i en tidning och fick helt plötsligt en "flash-back"

Kika på den här sångboken... Den är välanvänd, eller vad säger ni?
Det är min mammas gamla sångbok. Och den har jag mycket minnen till :)) Härliga minnen!

När jag var liten så satt jag i mammas knä, och vi sjöng ur den här boken, från pärm till pärm. Jag tröttnade aldrig på att sjunga... Och jag tjatade på mamma... "Den här vill jag sjunga"... och även om hon inte hade tid, så tog hon sig den tiden, att sjunga med mig. Och vi hade så roligt :)

Så jag kan jättemånga gamla sånger, som man idag knappt sjunger eller hör längre. Hur många kan egentligen Nationalsången? Och Norges och Danmarks nationalsånger...Kungssången? Någon?
Jojo, jag kan dom...
Okej, jag kanske har glömt litegrann, men det mesta kommer jag ihåg.
Och många av er kommer väl ihåg de här böckerna. De är ju fortfarande gångbara, och Astrid Lindgren har ju skrivit så mycket härliga barnböcker.

Det var härifrån man fick den riktigt härliga känslan av sommar och sol, och barfotabarn. En riktig Bullerby-känsla.

Tydligen så tyckte jag att det var lite färglöst inne i böckerna, så jag färg-lade de tecknade bilderna... Det tror jag inte ökar värdet på böckerna precis, men för mig var det kul att se... Jag hade ju glömt bort det.

Och värdet ja... Priset på boken var sju och femtio. Så en sån här räckte inte riktigt till en bok. Men då fick man spara lite till...
Eller så hade man tur och fick en i födelsedagspresent.

Visst var de vackra, de gamla femmorna. Man var överlycklig när man hade en sådan.

För att inte tala om de här stora sedlarna... Nästan lika stor som en boksida... Och de här sedlarna var nästintill ouppnåeliga. Hade man en sån, så var man RIK
Tänk så det kan bli bara för man läser en tidning. Helt plötsligt, så kommer en massa minnen uppdykande...

Och har ni kommit så här långt i inlägget, så vill jag tacka er för att ni läste mina gamla minnen. Nästa gång är jag förmodligen tillbaka i verkligheten igen :))

Kram
Marie

21 kommentarer:

Nyanser av vitt sa...

Vilka fina minne från era sångstunder.
Igår köpte jag en kamera :O)Nu gäller det att lära sig den också.
Kram Agneta

Vitt hus med svarta knutar sa...

Nu blev även jag lite nostalgisk, jag älskade böckerna om Bullerbybarnen...minns att i en av dem skulle barnen ut på något bus och för att kunna väcka kompisen hade de knutit ett snöre om tån för att kunna dra i det så hon vaknade...de gamla sedlarna är jättefina...tyvärr blev hela min mynt/sedelsamling stulen när vi hade inbrott.

Önskar dig en fin fortsättning på veckan!
Kram,
Regina

Betongglädje sa...

Jag sjöng mycket när jag var liten och i tonåren, men nu blir det ingenting längre....
Kanske tur det, jag kanske skulle skrämma bort folk!
KRAM Camilla

Mina Gouldsamadiner sa...

Mysigt mysigt.Ja jag får oxå nostalgikickar av ditt inlägg.Visst är det härligt att blicka bakåt ibland.Minnen från hur det var då när det begav sig...
Kram Kicki.

Vardag och flärd sa...

Det är fint att känna nostalgi och fint att minnas sångstunderna med mamma!
Kram Eva

Eva Linnea sa...

En nostalgitripp då och då är berikande och uppfriskande!
Kram från Eva Linnea

Vitspets sa...

Härligt att få läsa om gamla minnen
Kram Karina

NinaH sa...

Trevlig nostalgitripp!!
Jodå. Den sångboken minns man ju! Hade också den i skolan .... och maken också. Så vi har den i 2 ex!;-)... Och mååååånga fler därtill! Eftersom jag gillar "gammalt" (i stort) och böcker och.... MUSIK (är ju musiklärare) i synnerhet så har jag sparat sångböcker och skolradiohäften (där musik också ingår).
Har också fått många härliga sångböcker via svärmor (som avrit förkollärare). Och kollar gärna alltid på anitikvariat, loppisar och auktioner- efter gamla böcker generellt, inklusive noter och sångböcker.
Titta gärna in på min blogg. Där finns en särskild etikett för "Böcker musik"!;-)
Sjunger gör jag förstås!;-) Och ja, jag kan många av de gamla "stamsångerna"!;-)

NinaH sa...

PS: Under etiketten "Musik" på min andra blogg- Ninas Image Gallery- finns också sångböcker.....;-)DS

Unknown sa...

Lovely decorations! :)

Hugs,

mittlantliga sa...

Vilka härliga minnen du väcker hos mig :)
Vilka fina böcker. Barna i bullerbyn älskar jag.

Ha en riktigt fin fortsättning på veckan!
Kramar
Heléne

Hannis sa...

Jag kan också bli sådär nostalgisk.
Som igår hos mormor, vi började prata om min gammelmorfar.
Hur han alltid gjorde plättar åt mig, med socker på. Och sjöng på Gamle svarten.

Och nu när jag såg barnböckerna så blev jag ännu mera nostalgisk=))
Det är härligt med minnen!

Mysigt inlägg!
Kram Hannis

Fågel Blå sa...

´Vilken nostalgitripp du bjuder på!
Och jag börjar minnas!
Kul!
Den gamla femman, ja det var tider det,
Hoppas du har det bra annars!
Kramar Kathrine

linnea-maria sa...

Åh vad fint du har färglagt dina böcker :)
Nej de sedlarna kommer jag inte ihåg, jag är född på 70talet. Men många av de sånger och böcker som du läste, läste även jag. Idag verkar inte barnen läsa eller sjunga samma sånger (förutom de klassiska till skolavslutningen). Kram /Therese

Snögården sa...

Vilket härligt inlägg!!!
Min dotter älskade att sjunga allra Hellst när vi åkte bil. Vi behövde ingen radio. Hon kunde alla sånger i en Rosa sång bok som vi kallade elefantboken. Det är en elefant på framsidan. Vi ses väl snart hoppas jag!
Kram

bakom berget sa...

Nostalgi kan väl aldrig bli tråkigt! Nästa gång vi ses kan väl du sjunga någon nationalsång. Ta den finska vetja!
Ha det så bra nu!
KRAAAM! Åsa.

skifferhuset sa...

Vilket härligt inlägg! Här behövdes inte en tidning utan jag börjades minnas olika saker utav ditt inlägg! Ha en fin kväll! Kram Iréne

lotta sa...

Tack för din nostalgitripp. Pippiböckerna gilar jag skarpt, tänk att de är gångbara ännu!!! Kram Lotta

Ett Vitare Hem sa...

Åh vilket härligt nostalgi-inlägg!
Ha en finfin dag!
Kram/Lena

Rosa i huset i vitt sa...

Härliga nostalgibilder...

Kram Rosa

Viola sa...

Här var det härlig nostalgi :) du...lördagen är fixad så det blir nostalgitripp på lördagen..vi är väl inte hemma förrän till kvällen...som vanligt, kram

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails