måndag 4 februari 2008

Boktips och lite shabby

Idag vill jag tipsa om en bok som jag tycker är jättefin! Det finns ju de här underbara böckerna Franske stemninger och den nya som kommit nu, Franske fornimmelser men som jag inte fått ännu (har beställt den), men om ni vill ha lite svensk inspiration och lite mer att titta i så tycker jag ni ska låna den här. Den finns på Bibban! Sommarnöjen vid vattnet heter den, och den visar alltså sommarnöjen ända ner från Skåne och ända upp i Norrland! Det är jättemycket fina interiörer och enormt vackra hus med mycket snickarglädje! Jag har alltså fotat lite ur boken, för att ni ska få ett litet smakprov!
Man kan knappt förstå att det är sommarnöjen! För så här ser det inte ut på vårt sommarnöje...
Kolla in den vackra verandan och balkongen ovanpå... Vilka fönster!!!
Det kanske är någon som känner igen sig!
Kolla in den här verandan!!! Mårbackapelargoner, tätt,tätt i fönstret, och vilka fönster sen!

Riktigt härliga interiörer.. lantligt så det förslår!
Kolla in den här skänken... och blombordet bredvid! Mycket vitt är det!
Här är en annan lösning; Hörnskåp modell stooort!

Kan man ha det så här på sommarnöjet? Jag tror nog att det är ganska välbeställda människor som bor och har bott på dessa sommarnöjen...men visst är det härligt att få kika in... Det är ju inte alltid man får göra det, när man ser ett vackert hus...
Till sist vill jag visa att det nu har kommit kläder i bästa shabby-stil! Dottern kom hem häromdagen och visade denna top! Trycket är tryckt på insidan av topen, för att man ska få den här härligt slitna looken på framsidan... Modet kanske har blivit inspirerat av inredningsmodet!
Vad tror ni?

40 kommentarer:

Änglahem sa...

Joo men vänta lite nu....det är ju MITT sommarnöje med det stora hörnskåpet!!*tihi* tur att drömma fortfarande är gratis.

Jaa onekligen måste det vara väldigt välbeställda människor som hade såna gigantiska sommarnöjen. Fast lilla enkla jag skulle faktiskt inte nåt emot att ha ett sådant hus...fast som helårsbostad då såklart!!! Ja som sagt drömma var det!

Kram
Ulrika

Solsjö - Under en vind sa...

Vackra sommarnöjen! har ett minne av att jag faktiskt haft hem den där boken från biblioteket vid nåt tillfälle!

Ha det gott ikväll, kram!

Änglahem sa...

Glömde ju att säga att korset har jag virat in med vitt organzaband. Med andra ord inte målat.

kramis

Nygammalt sa...

TAck för att du påminde mig om den boken, den har jag ju själv! =)
Kan ju tipsa dig och alla andra att den säkert kommer på bokrean, för det var där jag köpte min.

Kram.

P-lina sa...

Sommarnöje??? det borde vara olagligt att ha såna fina hus som sommarhus.... tänk att det kan vara så.

Skulle jag ha ett sånt fint hus så skulle jag inte ens vilja gå till jobbet ;-)

Kram och tack för tipset om boken!!!!

me and alice sa...

Herregud vilka hus!!!
Kallar dom det för sommarhus*fniss*
Det verkar vara en fin bok. den ska jag nog låna!
kram Susanne

Jes/Vita villa vila sa...

Härligt boktips :) Mysigt med vackra böcker...

Härlig blogg du har!
/Jes

Bestefars Verksted. sa...

Denne så veldig bra ut,må jeg si,håper den er og få kjøpt i svenske bokhandler ? Da må jeg nok kjøpe den i sommer.....nydelige bilder !! Takk for tipset !! Og skulle du noen gang bli lei av ditt fuggelbur,kan du bare ringe meg......hihiihi,jeg kommer med en gang !!! :) Ha en fin tirsdag !!!

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

ja, inte dåligt vackert...tänk att ha det sååå fint!!Vilket hus!!!

My Lovely Things sa...

oj, vilken trevlig bok..verkligen i min smak..
kram Anna

En inredoholic sa...

Åååå vilken fin bok! Den skulle man ha nu, med en kopp te och god semla..

Idag blir det semla!!

Mumma!

linnea-maria sa...

Jamen det är ju hemma hos mig!!! Ha ha jag bara skojar. men det skulle inte vara helt fel att ha det så. Får jag hålla på och greja tillräckligt länge med vårat hus ¨så.... Maken skulle gärna vilja ha en stor glasveranda på baksidan. Ha ha då får du bygga den själv har jag sagt. /linnea-maria

Randi sa...

Vilket läckert boktips!
Väntar också på nya trädgårdsboken!!!
Kram Randi

Gry sa...

Du har ju fina boktips själv!;-)

Ärligt talat så tycker jag att nån kunde skänka mig ett sånt ställe som du visar upp. Bara sådär ;-) Inte pjåkigt alls.

Tror som du, att inredningsmode och klädesmode går hand i hand och influerar varandra.

Ha en fin dag i vår gråa stad :-s

Kram Gry

Tidsmästarinnan sa...

å, det var ju den boken du tipsar om i min tävling! Vad kul, den vill jag genast lägga vantarna på förstås :-)
tack för tipset!
Nu ska jag strax ha dragningen - lycka till...
Kram
S.

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken fin bok och fint tips, tack för det!!! Ha en bra semeldag!! Mari.

Stina sa...

Åh, kan du fixa ett sådant hus till mig?
Då får du komma på fika hur ofta du vill.:-) Puss

Anonym sa...

oj vilken mysig bok!

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Åååå så härligt sommar nöje!!!!
Hörnskåpet är ju bara såååå fint.Vill ha stämpel på det...hihihi.
Kram Pernilla

Dorthe ♥ sa...

Den lilla toppen är ju så fin att man kan ha den som prydnad!
Suck...vilka bilder du visar. Vackert!!!

Kramar
Dorthe

Unknown sa...

Åhh,mycket vackra bilder på gudomligt ljuvlig interiör,tänk att få bo i ett sådär vackert hus..kul att få kika inomhus också,väldigt vackert!Så fint med pelargonerna och dom underbart fina fönstrena!!!

Kram Maria

mittiminvillervalla sa...

Hej på dej!

*Skratt* varje gång jag tittar in på en blogg och det första jag ser är tips om en bok så tänker jag: OH NO! Inte nu ingen!

Jag är som är helt tokgalen i böcker behöver absolut inte några fler. Men vad händer man får fina tips och trillar dit igen och igen! ;o) Nu ser ju jag att denna finns på bibblan så jag ska kolla om den finns här hos oss också. Kanon fina bilder! Älskar den typen av hus som visas. Något man drömmer om och förmodligen får fortsätta drömma om :o)
Men det är ju bra att ha drömmar!

Blir ju förstås jätteglad att du vill ha mej på din länklista. Jag lägger till dej jag också!

Kram Monika

ChatrinesLiving sa...

For en fin bok!!!!
Klem:)

Hannis sa...

Skrattar högt och tänker på familjens sommarhus=))
Går inte att jämföra direkt!!
Men mycket vackert var det att titta på.
Kram Hannis

Husbilsresan sa...

Vilken underbar bok!Den måste jag låna på bibblan.....det ser inte ut så på vårt sommarnöje heller, men man kan ju drömma =)
När min mamma var liten hade hennes familj ett liknande sommarnöje vid en sjö....synd att inte det finns kvar i släkten *suck*
Ha det gott!
Kram/Gunn

Lilla Blanka sa...

Tack för tipset, den verkar jättebra! Vilka makalösa verandor..ojojoj!
Kram
Mia

Annie - Annalunda sa...

Tack för tipset....underbara hus... Alltid lika roligt att titta in till dig!

Kram Annie

Mitt hem är min borg sa...

Linnet skit häftigt.. Sånt vill jag me ha..
Vilken vacker bok du har hittat också.. Underbara hus..

Kram Linda!!

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Ja det där verkar minnsan vara en riktigt trevlig bok :) Jag älskar att titta på hus, både utsidor å insidor hihi
Snickarglädje är ju verkligen så fint, liksom fönster.
Ja nog verkar dessa hem vara för rikemans människor, men det är som sagt kul att få se hur de har eller haft det.

Kram B

Tankevågor sa...

Jaaa! Den där boken är så fin. Jag fick den i födelsedagspresent för flera år sen. Nu blev jag sugen på att plocka fram den igen och bläddra i den.

Jag har hittat flera ideér i den till vårt sommarboeende ute på vår lilla skärgårdsö.

Marie sa...

Tack för boktipset, verkar vara underbara bilder i den!

Kram Marie

Unknown sa...

Tänk så vackra hus det finns. Vilka vackra interiörer. Jag har fusk tittat i denna boken i affären. Blev inget köp, jag tror att det blir till att låna.
har det andra två och man kan ju inte ha alla.

Gillade toppen som dottern kom hem med.
Kramisar Jeanette

Gry sa...

Pst, gjorde mitt första besök hos Hallongården igår. Mycket fint där, kan jag säga..... Kom hem med strykvatten, kunde inte låta bli ha,ha...Men du vilka fina kruker dom har...suck, lite för dyra för att jag ska köpa just nu, men vi får se ;-)

Måste fråga dig var dottern köpt linnet. Ska på födelsedag till barnens ena kusin nästa helg. Tänkte linnet kunde va en fin present till en tonåring ;-)

Kram Gry

sagolikflora sa...

Hej!
Jag har en blog blessing till dig att hämta hos mig.
Kram Caroline -<@

Min Skattkammare sa...

Ack ack ack.....varför är man en ynka fattiglapp???
Men vad är väl en bal på slottet........? Äsch, man blir snart hemmablind, och så ser man inte hur fint man har det. Vad är då vitsen??
Hör du hur jag intalar mig......hi hi!
Underbara bilder!!
Kram till dig!

Englagård sa...

Tack för besöket.Vilket sommarnöje...suck...den boken måste jag kolla in

kram
Karina

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Tack så hjärtligt för titten i boken...njööööt av varje sida =)

Kram Anita

Annika sa...

Vilka härliga bilder, trånar starkt efter hörnskåpet =)
Ett sådant hus skulle man inte tacka nej till ;)
Ha en bra dag,
kram Annika

Min Skattkammare sa...

Inte ska du vara ledsen.......jag har massor kvar till dig!! hi hi
Kramis

Tvert-om-tanten sa...

Takk for boktipset! Nå kan jeg "plage" damene på biblioteket mitt igjen... Jeg elsker bøker - og blader- om hus, særlig gamle hus, og særlig svenske hus! Vet ikke hva det er, om gresset bare er grønnere på den andre siden av gjerdet (les. grensen...), om svensker er flinkere på hjeminnredning enn oss "norrbagger" eller hva det er, men syns det er så mange utrolig fine svenske hus - både nye og gamle.

Så fin blogg du har, forresten, mye å inspireres av der! :-) Håper min blogg også kan bli til glede for noen etterhvert.

Klem fra
Lena

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails