onsdag 13 februari 2008

Loppisgrejer, före och efter...Igen!!!

Nu ska jag berätta vad jag pysslat med den senaste veckan... Förra veckan var jag på en loppis och köpte en lampskärm...Visst är den snygg!!!??? Nu var det inte lampskärmen jag ville åt, utan jag ville åt stommen till lampskärmen... För ganska många år sedan så sydde jag en hel del lampskärmar, men av dom finns bara någon enstaka kvar... de är inte så roliga längre... Men nu fick jag för mej att jag skulle prova att sy en igen...men på ett lite annat vis...

Den här lampfoten köpte jag också... och för hela kalaset betalade jag femtio kronor... Tyckte att foten var ganska fin, men inte i den färgen! Så det blev till att måla den...
Så här ser lampan ut idag, när jag sytt den färdig! Det är ett gammalt örngott jag använt, och det är riktig vintage för jag har tom använt knytbanden till örngottet! Det är mycket nålar när man ska nåla fast tyget och jag sticker mej så blodet rinner, så det gäller att inte bloda ner tyget!!!
Jag har lindat stommen med band, och sen spänt över tyget och sytt fast med små,små stygn... Sen gjorde jag en liten kjol till lampan...Förr var det ofta en frans man satte dit, men det tyckte jag inte passade den här gången...Över sömmarna har jag sen klistrat fast långa remsor av lakanstyget...
Så här ser den ut när den lyser... Vet inte om den ska stå här på byrån, eller var jag ska sätta den någonstans...får nog prova mej fram litegrann...
Till sist vill jag önska alla en härlig Alla Hjärtans dag! Ni får ett fång av rosor av mej alla hjärtegoa bloggisar! Kram på Er!

59 kommentarer:

Lea sa...

Det är utan tvekan den snyggaste lampan jag har sett på mina bloggrundor!
Du är verkligen fiffinurlig och jätteduktig att förvandla gammalt till nytt!
Om du ändrar dig och ska sälja lampan ställer jag mig först i kö.
Ha en underbar kväll och mysig alla hjärtans dag.
/Lea

Tonje sa...

wow!!!!!!
Må si meg enig med lea...dette er den vakreste lampen jeg noen gang har sett....så gjennomført og så mange nydelige detaljer....den hadde jeg vært villig til å betale masse penger for!!!
For en jobb du har gjordt!

Marie sa...

Vilken lampa!!!!! Det var bland det finaste jag har sett, du är verkligen superduktig!

Ha en bra Alla Hjärtans Dag!
Kram Marie

Jessan sa...

Jag trodde i min enfalg att jag skulle vara först med det jag tänkte säja....men icke....
Jag säjer det ändå....
Det är den sötaste lampa jag set! Gud vad duktig du är!! Jag skulle aldrig få ihop nåt sånt! VILL HA!!
Jättekramar jessan!

Jessan sa...

Haha,jag menar förståss enfald

Tidsmästarinnan sa...

jag är stum av beundran!
Vilket jobb!!
Vad kul att få se "före" också, den blev ju ÄNNU finare då. Så otroligt duktig du är.
Kram!

vitating sa...

Herregud!!! Skojar du med mig?? Är den där bruna lampan och den vita verkligen samma??? Har du gjort den??? Herregud, nu ramlade hakan ner i tangentbordet :-) SUPERFIN!!!!!!!!!!
Stor alla hjärtans dag kram till dig oxå!!
Vita hemmet Lyckebo/Vitating

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Men jag tror inte mina ögon....jisses!!!
Klart den finaste lampan jag sett!!
BRAVO....vill ha!!!!!!

Kramar i massor på alla hjärtansdag!
Pernilla

Lin & Lavendel sa...

Vilken fin lampa!!!!
Ha en trevlig alla hjärtans dag!
Kram

My Lovely Things sa...

oj vad fin lampan blev..du är ju ett riktigt superproffs!!
Oj vad fint det blev.
Kram Anna

H ennA sa...

Jisses! Det var en riktigt snygg lampa! Jättefin! Vad du kan! *impad*

Önskar dig en mysig Alla hjärtans dag!

Kram Anne

me and alice sa...

Oj, oj,oj... Det är det finaste jag sett i lampskärmsväg...
Alltså, den är så fin. Bara måste pröva att sy en sån jag också....
kram Susanne
ps. Ha en underbar alla lampskärmsdag, eller jag menar alla hjärtansdag..*fniss*

Lantliga drömmar sa...

Oj nej vilken underbar lampa du gjort! Jag är väldigt imponerad! Den absolut snyggaste lampskärmen jag sett!

Du vill inte göra två till? ;-)

Ha en riktigt härlig alla hjärtans dag!
Kram!

Min Skattkammare sa...

Näääeee.....dra mig på en.....jag vet inte vad!!
Hur gick det där till??? Den där kan du verkligen stoltsera med här på bloggen, vad duktig du är!! Och så otroligt vacker den blev!! Oj oj!
Tänk vilken kreativitet det finns, än är då inte hantverket utdött! Nä nä.....här sitter vi kvinnor i våra stugor och grejar, medan männen håller hårt i sina tv-dosor och slöar i soffan! Eller......? hi hi (lite skoj&allvar).
Ett stort hjärta skickar jag dig!
Ps. nej, jag ska inte sälja amplar i papp, hi hi, det var ett pysseltips!
Kram Kicki

Min Skattkammare sa...

....jag var tvungen att titta igen......vad fint den lyser också, blommorna kommer fram....suck!

linnea-maria sa...

Jisses vad snygg lampan blev. Du är ju jättehändig. Lampfoten var ett kap. Hade det varit en inredningsbutik hade lampan kostat ca 1000-lappen. Den är jätteproffsig. Du kanske skulle ta och klä om lampskärmar och sälja, det var jättesnyggt.
Jag tror inte sonen gifter sig med henne. Han har så mycket planer för sitt liv redan nu så jag vet inte var han hamnar, dessutom är han en rastlös själ. Men tänk vad hon ska säga när hon är stor och ska beskriva första kärleken, vilket minne hon får med sig, sådär uppvaktad har inte jag blivit. Ha en trevlig alla hjärtans dag /linnea-maria

Lilla Blanka sa...

Jättefin lampa, du kan verkligen trolla fram skönheter av till synes oansenliga grejer, imponerande!
Kram
Mia

Anonym sa...

Vad jättefin lampan blev!!! Riktigt snygg fot och skärmen blev så söt med det tyget och riktigt fint med den volangen.Ha en bra valentindag, Katta

Änglahem sa...

Vilken underbar lampa!!! Vad du kan!! Det var ju tur att du inte bloda ner skärmen*fniss* hade kanske inte varit så snyggt! Rödprickig... Hur i hela fridens namn har du burit dig åt?? Köpte för många år sedan några lampstommar på loppis som skulle bli "chica" igen...mmm just det, dom ligger fortfarande på vinden och där lär de nog bli kvar. Sällar mig i kön efter Lea om du skulle bli skärmtillverkare nån gång!!!
Härlig Alla Hjärtans kväll!!
Kram/ Ulrika

n o r d i n g å r d e n sa...

Oj, så snygg, man kan inte tro det är samma lampa! Vilken inspiration till att göra liknade, fast det skulle jag inte jag greja men snygg blev den! Många hjärtliga hälsningar till dig i dag & trevlig helg! Mari.

Annie - Annalunda sa...

Så underbar din lampa blev!!! Du är ju fantastiskt duktig - ställer mig i raden av hugade spekulanter!!!

Hjärtekramar ~ Annie

Gry sa...

Jag är mållös över lampan! Ser att många tycker som jag, alltså den finaste lampan och skärmen jag sett någonsinn. Börja tillverka, säger jag bara!! Tips: autionera ut, du kommer bli rik som ett troll :-D

Stor och hjärtlig kram till dig, din rakkarns konstär ;-)//Gry

Unknown sa...

Men så ljuvlig lampa du gjort! Den skulle ju trivas hemskt bra hemma hos mig! :)

Jättefin! Så duktig du är, jag beundrar verkligen allt du pysslar med och visar hos dig.

Önskar dig en underbar fortsättning på alla hjärtansdag!
Kram Vero

Hannis sa...

Men hur gör du??
Det blev ju bara för fint!!
Håller med, utan tvekan den snyggaste jag sett!!
Alla hjärtans dag kram till dig//Hannis

"M" sa...

Himmelsk vacker lampa...den är såååsöt...va du kan.....kanon....avis är ja mä...hihi

Unknown sa...

Men såååå söööt! Vilket pillerill!!! Håller oxå på med en lampskärm =) Får se när den blir färdig. Önskar dig oxå en mysig alla hjärtans dag...många kramar Malin

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Men jag smäller av...det var den söööötaste lampa jag någonsin skådat!!!
Ha..ha inte undra på att min man tycker att min lampa ser ut som en soppåse...han har ju faktiskt rätt =) Visade din ljuvliga lampa och han blev mäkta imponerad...Han sa: -Hon har ju gjort nått, du har ju bara snört på nått! (tänk dig på norrländsk dialekt)=)
Ja du är så duktig! Var superstolt över lampan!

Hjärtekram Anita

Jes/Vita villa vila sa...

WoW - vad du är duktig - såå snygg den blev efter sin make-over!!! Jättefin!

Önskar dig en underbar alla ♥ dag, Kram Jes

PS. Visst är väl Norrköping en underbar loppisstad hi hi!

Millas hem sa...

Lampan är....ja...svårt att hitta ett annat ord än LJUVLIG!!!
Kram Camilla

Husbilsresan sa...

Men så fin lampan blev...tänk va lite färg och vackert tyg kan göra.
Vad du är duktig på att sy lampskärmar.
Ha en mysig alla hjärtans-kväll.
Kram/Gunn

ESMERALDAS HJERTE sa...

NYYYDELIG KJÆRE VENN:)

Stor klem

Wickans värld sa...

Så snygg lampan blev!! Sydde också massor med skärmar för snart 30 år sedan... hm... Du påminde mig nu om alla nålar o hur det blödde om fingrarna...

De var blommiga, vita, beiga, rosa, blå... ja, säg vilken skärm o vilket färg man inte sydde i. Har inte en enda framme nu... Men om jag hade en så snygg som din vita, DÅ skulle jag ha den framm!

Hoppas din alla hjärtans-dag varit mysig!
Kram

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Mycket bedårande ! fiffigt mvh Maria

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Mycket bedårande ! fiffigt mvh Maria

Staket & Designkonsulterna sa...

Så fin den blev...skoj att använda gamla örngott. Tänk vad vitt kan göra.

Hjärtekramar från mog / Annelie

This is Kia sa...

Så fin, otroligt vilken omvandling.
Vad duktig du är!

ha en fin alla hjärtans dag!

Kramar Kia

Rosengårdens Inredning sa...

Vilken förvandling du har gjort med lampan...jättefin!!!!
Hoppas din dag varit bra.
Ha det gott//Kram Malin

Bestefars Verksted. sa...

Kjære deg for en flott lampeskjerm du har sydd !!! Den var virkelig søt,og lampen ble jo heeeelt ny !!! Takk for all inspirasjon du gir,ser gjerne mer av før/etter.....elsker jo det !!! Senere idag er det loppis,så jeg får kansje jakte på en trehvit lampefot,og skjerm i blomstret stoff.......jeg har jo hvitmaling !!! Kos deg,og ha en fin-fin helg :)

Vardagslycka sa...

Det är det finaste jag sett!!! Vilken bra idé! Jag blir sugen på att låna den och testa. För en evighet sen, minst 20 år, sydde jag massor med lampskärmar men de är ju slängda för länge sen. Nu vore det kul att ha kvar stommarna... Den här lampan ska du vara jättestolt över! Men jag fattar inte riktigt hur du har fått till kjolen längst ner. Åh, jag måste gå tillbaka och kika på bilderna igen, de är så fina!
Ha en härlig helg!
Kram, Carina

Dorthe ♥ sa...

Lampan blev sååå fin! Vet hur det är, när man syr lampskärmar...fingertopparna blir ömma som bara den....hi hi. Men det är värd det eller hur!

Kram
Dorthe

mittiminvillervalla sa...

Men himmel! Hur fantastiskt duktig är inte DU! Jag smäller nästan av!!!!

Din lampa är ju något av det ljuvligaste jag sett! Alltså! Du är ju nästan övernaturligt duktig ;o)

En sak till som är lite lustig är att jag letade fram en gammal lampskärm förra veckan. Jag har suttit och funderat över att just som du klä om den. Sydde själv lampkärmar i parti och minut en period på slutet av 70-talet. Men himmel, när ska jag hinna med alla mina projekt! *Skratt* Det radar upp sig i en lång rad nu!

Ha en riktigt trevlig helg!

Kramisar MOnika

Ann-Catrin sa...

Nej men snälla... det där är nog den vackraste lampan jag sett... vilket arbete.. så vacker!!
Här har du en stooor beundrare!!
Kram A-C

NICOLINAS BONING sa...

Jag är alldeles mållös...och det händer minsann inte ofta...när jag ser din lampa!
Den är vacker,helt enkelt!
Ha en skön helg och kram på dig/Birgitta

Mitt hem är min borg sa...

Men du.. Så fin den blev.. Lampfoten e klart bättre i vitt.. =)
Vilken bra ide´ med skärmen.. Den blev så romantisk..

Ha en skön kväll..
Kram Linda

Stina sa...

Inte klokt vad fin.:-) Kram

RANA sa...

Men HERREGUD vad händig du är. Det är ju otroligt, kvinna! :-)

HEMMA HOS LINNÈA sa...

Du är helt otrolig....det var den snyggaste lampan jag har sett.
Jag har också en lampskärm, får man stjäla ideen?
Du får toppbetyg av mig.
Ha en fortsatt skön helg
Kram Liselotte

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Vad fin den blev, lampan! Tänk vad man kan göra med lite färg och tyg... Man blir nästan stum av häpnad när man ser alla fantastiska hantverk och inredningsdetaljer som folk ute i stugorna lyckas få till!

Kram Annica

Ps är det ok om jag länkar till din blogg?

Betonggården sa...

Ojoj, vad mycket fint det fanns här! Blir så inspirerad och sugen på att pynta! Men för vår del är det alldeles för långt bort, tyvärr... Kommer nog vara lastgammal innan det är dags för sånt! =)

Jättemysig sida! Länkar till dig! :)

Trevlig helg!

Philura sa...

Lampan blev så fin! En sån vill jagoxå ha:). Måste försöka öva upp min loppisförmåga.

Ha det bra!
Cathrine

Solsjö - Under en vind sa...

Tror jag dånar!!!! Såååå fin den är! Såna skulle du kunna sälja i massor!

Hoppas att helgen varit bra! Här varvas vård av febriga och hostiga barn med målning av panel och lister....

Kram!

Millas hem sa...

Superfina bilder på tapeten och byrån...och du din lampa är nog den vackraste lampa jag sett!
Vet att jag kommenterat den innan, men kan inte låta bli att säga det igen!!
Kram Camilla

Marika sa...

Ah, vilken SNYGG lampa!!!! Vad duktig du ar verkligen!!
Ar det inte svart att fa tyget sa dar riktigt spant over stommen?

Tvert-om-tanten sa...

For en nydelig lampe! Du er heldig som kan sy, jeg er helt håpløs med nål og tråd, mormoren min var sydame..., synd jeg ikke arvet litt av hennes evner :-(
Du har så mye flott og inspirerende på blogen din!

Klem fra Lena i Norge

Anonym sa...

Den blev underbar!
Gud vilket tolamod du måste ha, sy en lampskärm. Fantastiskt!

Doften av vanilj sa...

Vilken lampa! Helt underbar! VILL HA!!! Snacka om makeover! Vad påhittig du är/Kram

Vanilladreams and humblebees sa...

Om du skulle få för dig att börja tillverka lampor på rullande band är du så välkommen att sälja dom i min butik kära du!

Hur sjutton bär du dig åt!

Tog du bort tyget under... ja det måste du ju gjort. Vilket hantverk!

Kram kram!
---<-@

Jenny

Anonym sa...

Oj, en så underbart fin lampa..
Den skulle jag gärna vilja ha:-)
Är så mycket fint i din blogg..
Ha en trevlig kväll.

HemLängtan sa...

Vilken underbar lampa!!!!!!!!!!!!!! Den blev jag helt förälskad i! Verkligen! :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails